Leczenie Jak nie przytyć zimą przyczyny. Co znaczy na wadze. Niskie temperatury zwiększają apetyt.

Czy pomocne?

50% pozytywne
4 głosy

Jak nie przytyć zimą?

Definicja z ang. How not to gain weight in winter, z niem. Wie kein Gewicht im Winter zu gewinnen.

Co to znaczy: Kiedy dni są coraz krótsze i chłodniejsze, wydaje się niemożliwe nie przybrać na wadze. Niskie temperatury zwiększają apetyt na jedzenie bogate w węglowodany, tłuszcze i cukry. Ludzie częściej spożywają „ciężkie” posiłki, jak makarony z tuczącymi sosami, puree ziemniaczane, zupy-kremy, czy białe pieczywo. Takie zachowanie może być wywołane różnymi czynnikami, takimi jak ewolucyjne dążenie do izolacji ciała przed zimnem, nuda czy depresja wywołana brakiem światła słonecznego. Brak ruchu w trakcie zimowych miesięcy, kiedy nie mamy ochoty wychodzić na zewnątrz, może także przyczynić się do przybrania na wadze. Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, tak aby utrzymać letnią sylwetkę i nie dopuścić do przytycia zimą.
krok 1
Stosuj dietę ubogą w węglowodany i tłuszcze. Zmniejsz spożycie węglowodanów, które znajdują się w pieczywie, makaronach z sosem i puree ziemniaczanym i tłuszczów zawartych w czerwonym mięsie, przetworzonej żywności i ciastkach. Zamiast tego, skoncentruj się na pokarmach bogatych w białko, takich jak chude mięso, ryby, jaja, soczewica i fasola. Jedz kilka porcji warzyw i owoców dziennie, możesz również dodać nabiał o niskiej zawartości tłuszczu. Jeżeli nie możesz odmówić sobie jedzenia, wybierz właściwe produkty, tak aby utrzymać odpowiednią wagę.
krok 2
Dołącz do diety witaminę D. Zima wiąże się z krótszymi dniami i mniejszą ilością słońca, co determinuje niedoborem witaminy D. Badania wykazały, iż ludzie, którzy mają braki witaminy D w efekcie niewłaściwej diety, czy braku światła słonecznego, są w znacznej mierze zagrożeni otyłością. Gdy w organizmie jest mniej witaminy D, niż to niezbędne, następuje naturalne spowolnienie metabolizmu. Zaleca się spożywanie witaminy D w ciągu całego roku w dawce 200 j.m. (5μg) dla osób pomiędzy 19 a 50 rokiem życia, a 400 j.m. (10μg) dla ludzi powyżej 50 roku życia. Właściwy poziom witaminy D w połączeniu ze zdrową dietą może zapobiec przybraniu na wadze zimą.
krok 3
Nie podjadaj kiedy oglądasz telewizję! Jesienią i zimą w telewizji rozpoczynają się nowe, ciekawe programy i nim się spostrzeżemy, zamiast wyjść na spacer, wolimy zasiąść przed telewizorem i oglądać nasz ulubiony program. Niestety, w czasie oglądania telewizji lubimy jeść przekąski. Badania przeprowadzone w stanach zjednoczonych ameryki wykazały, iż ludzie, którzy podjadają przed telewizorem są bardziej narażeni na przytycie zimą, gdyż są nieświadomi tego, ile tak naprawdę zjadają. Zamiast jeść przekąski bezpośrednio z pudełka, czy torebki, podziel je na małe porcje. Możesz również jeść zdrowe przekąski takie jak marchewka, winogrona, rodzynki czy migdały. Jeżeli potrafisz powstrzymać się od jedzenia po godzinie 18, zmniejszasz prawdopodobieństwo przybrania na wadze.
krok 4
Walcz z zimową depresją. Brak słońca, krótkie dni i niskie temperatury mogą powodować wystąpienie choroby afektywnej sezonowej (SAD), zwanej regularnie depresją sezonową. Symptomy depresji sezonowej, takie jak uczucie smutku i przygnębienia, sprawiają, iż organizm pragnie pożywienia o wysokiej zawartości węglowodanów. W leczeniu symptomów depresji zimowej może pomóc leczenie światłem. Staraj się spędzać przy oknie tak wiele czasu, jak to tylko możliwe, chodź do miejsc jasno oświetlonych i dołącz do codziennych aktywności ćwiczenia fizyczne. Melatonina albo kwas tłuszczowy Omega-3 również mogą złagodzić symptomy depresji. Jeżeli zauważyłeś u siebie symptomy SAD zgłoś się do lekarza w celu ustalenia odpowiedniej terapii.
krok 5
Wciel do planu dnia ćwiczenia fizyczne. Regularne ćwiczenia pomogą spalić dodatkowe kalorie, sprawiając, iż możesz jeść tyle jedzenia, ile jest ci potrzebne, tak aby nabrać sił w te zimowe dni. Sporty zimowe, takie jak jazda na łyżwach, nartach, biegi narciarskie, czy snowboard są idealną metodą ćwiczeń. Jeżeli nie lubisz zimna, spróbuj pochodzić po centrum handlowym, zapisz się na siłownie, lub zainwestuj w bieżnię albo orbitreka, żebyś mógł ćwiczyć w domu. Uczestniczenie w zajęciach tanecznych, czy aerobiku jest również doskonałym metodą na aktywność fizyczną w zimie.
krok 6
Bądź zdrowy. Zimowego przybrania na wadze można uniknąć, jeżeli rozumie się, jakie są jego powody. W połączeniu z odrobiną silnej woli i zastosowaniem się do powyższych sugestii, powinieneś uniknąć przytycia zimą i zachować zdrowie poprzez cały rok.




Wskazówki i ostrzeżenia
Bierz ze sobą własnoręcznie zrobione drugie śniadanie, nie będzie cię wtedy kusić perspektywa tuczącego fast-foodu czy batonika.Rób krótkie, 15 minutowe spacery, tak aby spalić kalorie i rozładować stres.Pamiętaj, iż utrzymanie odpowiedniej wagi jest łatwiejsze, niż zrzucanie zbędnych kilogramów na wiosnę, kiedy będziesz chciał powrócić do wymarzonej figury.Zawsze skonsultuj z lekarzem zażywanie żadnych ziołowych suplementów albo witamin. jeżeli podejrzewasz, iż cierpisz na depresję zimową, udaj się do lekarza w celu ustalenia odpowiedniego leczenia.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.