Leczenie Pomysł na 5 porcji warzyw i owoców dziennie przyczyny. Co znaczy by dostarczyć organizmowi.

Czy pomocne?

66% pozytywne
3 głosy

Pomysł na 5 porcji warzyw i owoców dziennie

Definicja z ang. The idea for the 5 portions of fruit and vegetables a day, z niem. Die Idee für die 5 Portionen Obst und Gemüse pro Tag.

Co to znaczy: Czy wiesz, iż powinniśmy zjadać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców na dzień, by dostarczyć organizmowi odpowiednią liczba składników odżywczych? Większość z nas o tym idealnie wie, jednak nie może się do nich zmusić. Jak zatem wprowadzić tą zasadę w życie w ogóle tego nie zauważając? Oto kilka pomysłów:
krok 1


Toast z bananem, cynamonem, miodem i masłem orzechowym

Dodawaj owoce
Rano, na śniadanie zjedz rozsmarowanego banana na kanapce czy truskawki zamiast dżemu. Pokrojone owoce możesz dodać również do płatków czy musli. Suszone morele, rodzynki czy figi możesz jeść również w zapiekankach czy sałatkach.
krok 2


Sałatka z pomidorem, jabłkiem, koperkiem i winegret

Zdrowa sałatka na przekąskę
Do miseczki dodaj pokrojone jabłko, pomidora i 2 łyżki rodzynek albo pokrojonych morel. W ten sposób otrzymasz 4 porcje warzyw i owoców w jednym daniu. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej wzbogacić sałatkę dodaj do niej pokrojonego w kostkę kurczaka albo jajko na twardo (źródła białka).
krok 3


Sok z truskawek i jagód

Sok owocowy
Jedna szklanka soku owocowego albo warzywnego liczy się jako jedna porcja warzyw / owoców. Pamiętaj, iż gotowe soki owocowe zawierają wiele dodatku cukru zatem sok lepiej zrobić sobie samemu.
krok 4


Pieczone warzywa

Upieczone
Pieczone warzywa czy owoce są jeszcze bogatsze w naturalne aromaty i słodycz. Możesz piec praktycznie wszystko - jabłka, gruszki, marchewkę, cebulę, buraki, brukselkę i tym podobne Najlepiej jest najpierw pokroić warzywa w kostkę albo w plasterki, spryskać odrobiną oliwy w sprayu, delikatnie posolić i rozłożyć na blasze do pieczenia. Warzywa pieczemy w temp. 230 stopni C aż zrobią się brązowe i miękkie.
krok 5


Lody z soku owocowego

Deser lodowy albo galaretka
Z wyciśniętego soku z owoców możesz zrobić lodowe lizaki i galaretki. Taki deser dostarczy twojemu dziecku wszystkich potrzebnych składników odżywczych i witamin.
krok 6


Tzatziki ze świeżymi warzywami

Do pomaczania
Jako przekąskę możesz zjeść marchewkę, paprykę czy rzodkiewkę maczaną w sosie tzatziki albo w pomidorowej salsie. Dobrym pomysłem na deser są również maczane w rozpuszczonej czekoladzie kawałki ananasa albo banana.
krok 7


Pizza z warzywami

Na pizzy
Jedną porcję warzyw możesz również zjeść na pizzy. Może to być papryka, cebula, kukurydza, szpinak, karczochy czy nawet grzyby.
krok 8


Grillowany kurczak z salsą z truskawkami, ananasem, czerwoną cebulą, chilli i liśćmi mięty

Mięso na zimno z salsą
Zmiksuj czerwoną cebulę, chilli, pomidora i awokado i podawaj z mięsem na zimno. Zdrową salsę możesz zrobić również z cebuli, ogórka, mango i chilli.
krok 9


Hummus z marchewką

Starte warzywa w kanapce
Pyszną pastę do kanapek możesz zrobić z hummusu wymieszanego z startą marchewką. Hummus możesz wymieszać również z czerwoną papryką. Paprykę należy upiec, ściągnąć skórkę a na koniec zmiksować w blenderze z hummusem.
krok 10


Owocowe puree

Owocowe puree
Zamiast syropu owocowego albo kremu użyj owocowe puree. Możesz je zrobić przez zmiksowanie 225 gramów świeżych albo mrożonych truskawek z 4 łyżkami soku pomarańczowego. Jeżeli to niezbędne dodaj do smaku cukru.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.