Objawy APETYT NA SŁODYCZE przyczny. Czym jest zastępować nimi normalnych posiłków.Wielu z nas nie.

Czy pomocne?

Apetyt na słodycze leczenie

Definicja APETYT NA SŁODYCZE: Słodycze można jeść, lecz nie każdego dnia. Nie wolno zastępować nimi normalnych posiłków.Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez słodyczy. Istnieją różne teorie wyjaśniające, dlaczego słodycze tak bardzo kuszą. Wg jednej z nich, zwyczajnie kojarzą się nam z dzieciństwem, kiedy bywały metodą nagrody. Apetyt na słodycze bywa również sygnałem, iż spada poziom cukru we krwi. Inni naukowcy twierdzą z kolei, iż preferencje smaku słodkiego odziedziczyliśmy po naszych przodkach, dla których smak słodki nieznanego owocu oznaczał, iż zjedzenie go jest bezpieczne, gorzki zaś - iż pożywienie może być trujące. Jak także wiadomo, pożywienie zawierające wiele węglowodanów sprawia, iż podnosi się poziom tryptofanu we krwi. Skutkuje to bardziej wzmożone przenikanie tego aminokwasu do mózgu, gdzie pobudza wytwarzanie serotoniny. Natomiast jej podwyższony poziom minimalizuje apetyt i polepsza nastrój. To być może jest powodem poprawy samopoczucia u niektórych osób po spożyciu słodyczy i tak częsta na nie ochota.Niestety, objadanie się słodyczami wiąże się z różnymi niebezpieczeństwami dla organizmu. Skutkuje w pierwszej kolejności trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Z racji na wysoką zawartość cukru, a regularnie i tłuszczu (ciasta, ciastka, czekolada) słodycze dostarczają dużej ilości energii, na przykład napoleonka - 210 kcal, jagodzianka - 317 kcal, herbatnik - 44 kcal. Zbyt częste sięganie po słodkości może rozchwiać mechanizm hormonalny regulujący poziom cukru we krwi, co z powodu prowadzi niekiedy (w szczególności przy nadwadze) do rozwoju cukrzycy typu II.negatywny wpływ słodyczy bazuje również na tym, iż regularnie odbierają one dzieciom apetyt. Głód zostaje u nich zaspokojony pożywieniem, które oprócz kalorii nie dostarcza jakichkolwiek składników odżywczych. Dorosły, który objada się słodyczami, eliminując ze swojego jadłospisu owoce, warzywa i inne cenne produkty, także pozbawia w ten sposób organizm witamin i składników mineralnych.Słodycze są również wrogiem zdrowego uzębienia. Cukier w nich zawarty przylepia się do zębów i stanowi najlepszą pożywkę dla bakterii, które produkują kwas mlekowy niszczący szkliwo nazębne. Skutkiem tego jest próchnica zębów. Najgroźniejsze dla zębów są słodycze długo przetrzymywane w ustach - lizaki czy landrynki; mniej groźne są te zjadane od razu - na przykład czekoladki.Nowoczesną technologię produkcji tak lubianej czekolady stworzył w XIX w. Holender Van Houten, lecz już w XVI w. Ferdynand Cortez zapoznał Europę z kakao (fundamentalny składnik czekolady). Przyrządza się ją z miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego, cukru i dodatków: mleko w proszku, wanilia, orzechy, kawa. Tabliczka czekolady gorzkiej (100 g) dostarcza 554 kcal, mlecznej - 549 kcal, nadziewanej - 450 kcal, śmietankowej z orzechami - 585 kcal. Czekolada zawiera również magnez, potas, żelazo (mleczna - również nieco wapnia). Warto zabierać ją ze sobą na wycieczki i wspinaczki górskie, bo stanowi skomasowane źródło energii.Lody znane już były w IV w. przed naszą erą Aleksander Ogromny przepadał za owocami z miodem, mrożonymi w glinianych garnkach obłożonych śniegiem. Pod koniec XIII w. Marco Polo przywiózł do Europy przepis na owoce zamrażane w wodzie - sorbety. Lody zagościły na królewskich dworach, gdzie strzeżono tajemnicy ich wyrobu.100 g tego smakołyku zawiera ok. 160-200 kcal, mniej kaloryczne są lody owocowe i jogurtowe - około 110 kcal. Sporo spółek oferuje aktualnie lody dla diabetyków i o zmniejszonej kaloryczności. Mleko i produkty mleczne użyte przy produkcji lodów to również źródło wapnia (125-155 mg/100 g) fosforu (90-113 mg/100 g), witamin z gatunku B, (w szczególności B2 (0,159-0,203 mg/100 g), i niewielkich ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A i E).Ciasta i ciasteczka oprócz cukru dostarczają dużej ilości tłuszczu, zwykle pochodzenia zwierzęcego (masło) albo utwardzonego tłuszczu roślinnego, regularnie nie najlepszej jakości. Tłuszcze te są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i kwasów tłuszczowych trans niekorzystnie wpływających na poziom cholesterolu we krwi. Zwiększają więc ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób serca. Ciasta zawierają dużo białka, ponieważ dodajemy do nich jajka, mleko, sery. W najwyższym stopniu wartościowe odżywczo są serniki, dostarczające również wapnia, i ciasta z sporą ilością świeżych owoców.Bezwartościowe są cukierki, lizaki, żelki, misie i landrynki zawierające sporo substancji dodatkowych nadających im smak i aromat. Nie dostarczają one - oprócz energii - jakichkolwiek składników odżywczych. Jak osłodzić sobie życie Jeść świeże owoce (można także suszone) i orzechy i migdały - źródło cennych składników odżywczych. Do owoców, orzechów i migdałów dodawać (zamiast bitej śmietany) jogurt, kefir albo serek homogenizowany
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.