Objawy CZY WITAMINY SZKODZĄ przyczny. Czym jest łykać sporo witamin w tabletkach, bo odmiennie nie.

Czy pomocne?

Czy witaminy szkodzą leczenie

Definicja CZY WITAMINY SZKODZĄ: Panie Profesorze, powszechna jest opinia, iż powinniśmy łykać sporo witamin w tabletkach, bo odmiennie nie będziemy zdrowi. W czasie gdy coraz częściej pojawiają się doniesienia o szkodliwości witaminy A, C, E w trakcie długiego stosowania. Czy rzeczywiście witaminy w tabletkach mogą szkodzić? Czy nie lepiej zastąpić je owocami i warzywami?To, iż witaminy w formie preparatów farmaceutycznych przyjmowane przewlekle szkodzą, jest zbytnim uproszczeniem. Wspomniana wit. E, np., charakteryzuje się bardzo niską toksycznością. Nie obserwowano symptomów zatrucia tą witaminą przy przyjmowaniu nawet 800 mg/dzień. By ustrzec się zatrucia, wystarczy jedynie przestrzegać rekomendowanych dawek. W razie witaminy E wynosi ona 10-20 mg/na dzień.Przedawkowanie witaminy C u osób szczególnie wrażliwych rzeczywiście może prowadzić do krystalizacji szczawianów i moczanów w nerkach. Bardzo spore dawki 2000-3000 mg/dzień mogą również wywoływać zaburzenia w przewodzie pokarmowym. Obliczono jednak, iż bezpieczna dawka wynosi 1000 mg/dzień i może być przyjmowana poprzez dłuższy czas.Z decydowanie niebezpieczne może być jedynie przedawkowanie witaminy A, a więc retinolu. Może powodować ona nawet ostre albo chroniczne zatrucie objawiające się bólami głowy, biegunką, ogólnie niedobrym samopoczuciem. By jednak to nastąpiło, trzeba aby często przyjmować przynajmniej dziesięciokrotną rekomendowaną dawkę, a więc co najmniej 40 000 do 50 000 j.m/dzień. Przewarzająca część przypadków hiperwitaminozy występowała również przy nadmiernym spożyciu tranu z wątroby ryb, posiadającego bardzo wysoką zawartość witaminy A. Nadmierne suplementowanie tej witaminy jest także szczególnie niewskazane dla kobiet w ciąży. Może gdyż dojść do zaburzeń rozwoju płodu w konsekwencji przedawkowania tego składnika. Uważane jest, iż kobiety w ciąży nie powinny nawet spożywać zbyt sporych ilości wątróbki - szczególnie bogatej w witaminę A.Bezpieczną postacią witaminy A z kolei jest beta - karoten, jest to prekursor witaminy A. Gdyż organizm przetwarza tylko tyle beta-karotenu, ile potrzebuje, nie przyczynia się on do tworzenia zbyt wysokiej koncentracji retinolu w organizmie. Profilaktycznie łykajmy raczej beta-karoten, a nie witaminę A.Nie zapominajmy więc o dobroczynnym wpływie witamin na nasz organizm, lecz również o umiarze w ich stosowaniu. Suplementacja witaminami jest potrzebna, a tak aby sobie nie zaszkodzić, wystarczy nie popadać w przesadę. np. omawiane witaminy C, E i beta-karoten są bardzo cenne w profilaktyce wielu chorób degeneracyjnych zwanych cywilizacyjnymi. Witaminy te zaliczane są do tak zwany antyoksydantów szczególnie potrzebnych w starszym wieku. Hamują one mechanizmy starzenia się i normalizują sporo szkodliwych reakcji biochemicznych poprzez neutralizację wolnych rodników - reaktywnych form tlenu. mechanizmy wolnorodnikowe zaś leżą u podstawy wszystkich prawie schorzeń człowieka - nowotworów, miażdżycy, stanów zapalnych i reumatoidalnych, chorób Alzheimera i Parkinsona.Przyjmowanie tych witamin rzeczywiście wpływa korzystnie na opóźnienie mechanizmów starzenia - dzięki nim, na przykład w starszym wieku, można przedłużyć aktywne życie. Warto więc wzbogacać dietę długoterminowo względnie niskimi dawkami tych witamin. Są one wówczas kompletnie bezpieczne.Należy również pamiętać, iż żaden z wytwórów nie jest pełnym źródłem składników mineralnych i witamin. Nie wystarczy więc jeść bardzo wiele warzyw i owoców i dzięki nim uzupełniać zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Zbyt spora liczba wytwórów roślinnych w przewodzie pokarmowym, a tym samym zbyt spora liczba błonnika pokarmowego może hamować sporo reakcji biochemicznych związanych z trawieniem i przyswajaniem.Od wielu lat słusznie propaguje się spożywanie poprzez dorosłego człowieka 3/4 kg warzyw i owoców //na dzień poprzez cały rok. Taką porcję organizm może zastosować w pełni. Nie uzupełnia to jednak całkowitego zapotrzebowania na niektóre witaminy. Optymalne zapotrzebowanie organizmu regularnie uzyskujemy wówczas, gdy zastosujemy umiejętne uzupełnianie preparatami witaminowymi. Dotyczy to na przykład kwasu foliowego, witaminy C, a również witaminy E.aktualnie w Instytucie Żywności i Żywienia pracujemy nad wzbogacaniem, a więc fortyfikacją żywności na przykład w kwas foliowy, a również w witaminy B6 i B12. Badania populacyjne wykazują gdyż, iż w naszym państwie, tak zresztą jak i w innych państwach europejskich; istnieją niedobory witaminowe. Bardzo regularnie stwierdza się niedobory witaminy C, kwasu foliowego, a nawet witamin B6 i B12. Na ogół znaczące braki występują w populacji ludzi w podeszłym wieku. Troszcząc się o zdrowie swoje i swojej rodziny, powinniśmy więc z umiarem i rozsądkiem wzbogacać dietę preparatami witaminowymi - szczególnie w momencie zimowym i wczesnowiosennym. Ostrożnej suplementacji wymagają także kobiety w ciąży, u których zwykle zdarzają się tak zwany niedobory połączone, tzn. kwasu foliowego, witaminy B12, C i żelaza
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.