Objawy JAK UNIKNĄĆ ZAPARĆ przyczny. Czym jest głównie białe pieczywo, nie masz zwyczaju spożywania.

Czy pomocne?

Jak uniknąć zaparć leczenie

Definicja JAK UNIKNĄĆ ZAPARĆ: Jeżeli jesteś otyły, prowadzisz siedzący tryb życia, jadasz głównie białe pieczywo, nie masz zwyczaju spożywania dużej ilości warzyw i owoców, lubisz słodycze, wypijasz niewiele płynów - istnieje spore prawdopodobieństwo, iż będziesz miał kłopoty z zaparciami.Człowiek dorosły powinien raz na dzień odwiedzać toaletę, najlepiej o stałej porze dnia, na przykład rano. Jeżeli z kolei wypróżniamy się mniej niż 3 razy w tygodniu, regularnie z koniecznością nadmiernego parcia w trakcie oddawania stolca i uczuciem niepełnego wypróżnienia, powinniśmy zmienić swój jadłospis, a nawet zasięgnąć rady lekarza.Zaparcia stanowią bolączkę wielu osób. Najczęściej są one spowodowane błędami żywieniowymi i nieodpowiednimi nawykami. Jednak nie tylko takie mogą być powody tej przykrej przypadłości. Wobec ogromnej różnorodności chorób, które mogą powodować zaparcia, pamiętać należy, iż nie wolno ich lekceważyć, w szczególności gdy pojawiają się u osób z dotychczas prawidłowym rytmem wypróżnień albo na przemian z nawracającymi biegunkami. Zaparcia nie są chorobą, lecz sygnałem niewłaściwych mechanizmów zachodzących w organizmie.Przemyślany jadłospisJeżeli powodem problemów z wypróżnianiem jest dolegliwość organiczna zdiagnozowana poprzez lekarza, na początku musi być ona wyleczona. Czasami leczenie to również zabieg operacyjny. jeżeli z kolei wykluczone zostaną dolegliwości będące wtórną powodem zaparć, to u większości chorych zwykle stwierdza się tak zwany nawykowe zaparcia stolca, powiązane z zaburzeniami ruchu jelit i przesuwania zawartości jelita w kierunku odbytnicy.Pożywienie współczesnego człowieka jest tak przetworzone, iż ulega niemal całkowitemu strawieniu w przewodzie pokarmowym i wchłonięciu. Powstaje wówczas na tyle mała masa kałowa, iż nie wzbudza odpowiednio żywej perystaltyki jelit. Resztki pokarmowe przesuwają się wolno, długo zalegają. Zaczynają powodować drobne choroby.w tych sytuacjach główna jest profilaktyka i dobre nawyki. Jednym z nich jest przyzwyczajenie do stałej pory oddawania stolca. Gdyż aktywność ruchowa jelita grubego jest największa po przebudzeniu i po posiłkach, najwspanialszym okresem do wypróżnień są godziny poranne, po śniadaniu.ważne są również ćwiczenia gimnastyczne dwa razy na dzień i codzienne spacery. główna w leczeniu tej przykrej choroby jest zmiana metody żywienia. Nie należy jednak spodziewać się natychmiastowych sukcesów, a dietę bogatoresztkową wprowadzać etapowo. Szczególnie pomocne jest spożywanie błonnika. Błonnik to substancja występująca w ścianach komórek roślinnych, która nie ulega strawieniu pod wpływem enzymów trawiennych przewodu pokarmowego człowieka.Na podstawie wielu przeprowadzonych badań można stwierdzić, iż błonnik ma nie tylko korzystny wpływ na leczenie zaparć, lecz jest również czynnikiem zapobiegającym powstawaniu raka okrężnicy i odbytnicy, bo nie pozwala na zaleganie i szkodliwe wpływ treści kałowej na ścianę jelita.Pokarmy będące bogatym źródłem błonnika: chleb - pełnoziarnisty żytni, wzbogacony otrębami albo ziarnami zbóż; warzywa - zielony groszek, fasola, seler, marchew, kapusta, kukurydza, soja; suszone warzywa strączkowe; orzechy i nasiona, pieczone śliwki. Wspomagająco działają ponadto kwasy organiczne: kwas mlekowy: kwaśne mleko, maślanka, kefir, jogurty; kwas winowy: soki owocowe, wytrawne wina; kwas jabłkowy: sok jabłkowy i świeże jabłka, sok winogronowy, owoce suszone; kwas cytrynowy: owoce cytrusowe. Korzystne działanie ma również: wypijanie szklanki przegotowanej wody na czczo i około 2 litrów płynów obojętnych na dzień, na przykład wody niegazowanej; czopek glicerynowy. Inne powody zaparć Istotną powodem zaparć u ludzi zdrowych może być również częste tłumienie odruchu defekacyjnego na skutek pośpiechu, skrępowania czy niedostępności w danej chwili urządzeń sanitarnych. Po takim czasie nawet powiększona objętość stolca może nie spowodować odruchu defekacyjnego.Prawdziwym problemem są zaparcia u osób unieruchomionych w łóżku po udarach mózgu, z chorobami neurologicznymi, czy także w podeszłym wieku. Wtedy pomocna może się okazać lewatywa, w warunkach domowych nawet z ciepłej wody z mydłem, z soli fizjologicznej albo z gotowego preparatu zakupionego w aptece. W warunkach skrajnych konieczne może się okazać również mechaniczne, ręczne usuwanie stolca poprzez lekarza, po którym dopiero zaczyna się podawanie leków przeczyszczających i wpływających na czynność jelit.Ostrożnie ze środkami przeczyszczającymi Dopiero gdy zawiodą sposoby "domowe", można sięgnąć po leki przeczyszczające. Należą do nich: środki pochodzące z roślin, jak kora kruszyny, korzeń rzewienia, wyciąg z aloesu, które wchodzą w skład takich preparatów jak Alax, Altra, Normacol, Normosan, Rhelax, Regulax; sól gorzka, a więc siarczan magnezu; parafina - przy zbyt długim stosowaniu może doprowadzić do przykrego swędzenia odbytu; tak zwany chemiczne środki przeczyszczające, wśród których najpopularniejszy jest Bisacodyl. Pamiętajmy jednak, iż z biegiem czasu skuteczność takich środków maleje i zachodzi potrzeba powiększenia ich dawek, a długookresowe leczenie może spowodować symptomy uboczne. Lepiej więc starannie planować jadłospis i prowadzić higieniczny tryb życia.Rozróżnia się kilka postaci zaparć: Przewlekłą postać zwyczajnych zaparć, spowodowaną brakiem włókna pokarmowego w żywieniu i niedostatkiem ruchu fizycznego. Zaparcia w chorobach takich jak rak jelita grubego, kamienie kałowe czy żółciowe, zwężenie jelita we wrzodziejącym zapaleniu jelita, po naświetlaniu promieniami rtg. Zaparcia w przebiegu mechanizmów przemiany materii, głównie w niedoczynności przysadki mózgowej, w nadczynności przytarczyc. Zaparcia w chorobach nerwów i mięśni: w chorobie Parkinsona, w stwardnieniu rozsianym, jak również w długo trwającej cukrzycy czy po mechanicznych urazach kręgosłupa. Zaparcia wywołane lekami albo toksynami, takimi jak środki przeciwdepresyjne, przeciwpadaczkowe, a również przeciwkaszlowa kodeina. Zaparcia będące następstwem zatrzymania wypróżnień na skutek silnego bólu, który pojawia się w trakcie oddawania stolca, na przykład u ludzi chorujących na szczelinę odbytu czy rany okolicy krocza i odbytu. Produkty Liczba błonnika Liczba kcal 3 średnie morele suszone 2,5 g 68 kcal 1/4 szklanki rodzynek suszonych 4,9 g 208 kcal 6 śliwek suszonych 2,4 g 68 kcal szklanka owoców czarnej porzeczki 5,4 g 52 kcal 50 g suchych ziaren fasoli białej 7,9 g 144 kcal 100 g orzeszków laskowych 8,9 g 646 kcal 100 g orzeszków włoskich 6,6 g 651 kcal bułka grahamka 50 g 2,7 g 129 kcal kromka chleba żytniego 40 g 2,0 g 96 kcal 5 łyżek otrębów pszennych 12,7 g 56 kcal 4 łyżki płatków kukurydzianych 1,3 g 73 kcal kromka pumpernikla 3,2 g 126 kcal ! Korzystne jest spożywanie przynajmniej 20 g błonnika na 1000 kcal pożywienia
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.