Objawy JÓD W DIECIE przyczny. Czym jest tarczycy zwane wolem.Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do.

Czy pomocne?

Jód w diecie leczenie

Definicja JÓD W DIECIE: Najczęstszym symptomem niedoboru jodu jest zwiększenie tarczycy zwane wolem.Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Bierze udział w produkcji hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny. Hormony te natomiast regulują metabolizm, przyrost, dojrzewanie, pracę układu nerwowego, mięśniowego i krążenia. Powyżej 60% jodu obecnego w organizmie znajduje się w tarczycy. Pozostała liczba występuje głównie w jajnikach, kościach i krwi. Ryby - jedyne naturalne pewne źródło jodu w żywności - dowiedz się więcej Ile go potrzebujemy? Zapotrzebowanie na jod waha się w zależności od wieku i stanu fizjologicznego i wynosi: dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia - 40 mikrogramów na dzień, dla niemowląt od 7.-12. miesiąca życia - 50 mikrogramów, dla dzieci od 1.-3. roku życia - 70 mikrogramów, 4.-6. r. ż. - 90 mikrogramów, 7.-9. r. ż. - 120 mikrogramów, 10.-15. r. ż. - 150 mikrogramów, 16.-18. r. ż. - 160 mikrogramów, tyle samo co dorośli. Powiększone zapotrzebowanie mają kobiety w ciąży (180 mikrogramów) i karmiące (200 mikrogramów), co sprawia, iż są one w najwyższym stopniu narażone na niedobory jodu w organizmie. A jeżeli niedobór?Zbyt małe spożycie jodu pociąga za sobą bardzo poważne skutki: wole endemiczne, niedoczynność tarczycy, opóźnienie rozwoju psychofizycznego, zaburzenia rozrodczości, kretynizm, powiększoną śmiertelność wśród dzieci. Wole - regulator na szyi Najczęstszym symptomem niedoboru jest wole. Organizm próbuje wyrównać niedobór jodu powiększeniem tarczycy i w ten sposób podwyższyć produkcję tyroksyny i trójjodotyroniny. Powody rozwoju wola to zwykle długookresowy niedobór jodu w pożywieniu i niewłaściwe żywienie (spory udział wytwórów zawierających czynniki wolotwórcze połączony z niedoborem jodu). Powstawaniu wola sprzyja również moment dojrzewania i ciąża, kiedy to znacząco powiększa się zapotrzebowanie na jod. Niedobory jodu występują praktycznie na terenie całego państwie, a w szczególności w jego regionach południowych i wschodnich. Skutkuje je mała liczba jodu w glebie, co pociąga za sobą małą zawartość jodu w żywności i wodzie.Na szczęście w Polsce obserwuje się w większości wole inicjalne, I stopnia (Ia - tarczyca macalna, niewidoczna przy odchyleniu głowy, Ib - tarczyca widoczna przy odchyleniu głowy). zwiększenie tarczycy II stopnia obserwuje się tylko u ok. 4% ludności, a wole III stopnia (tarczyca w tym przypadku jest już widoczna z dalszej odległości) ma ok. 0,2% Polaków.Leczenie wola prostego spowodowanego niedoborem jodu w pożywieniu bazuje na stosowaniu płynu Lugola albo na interwencji chirurgicznej, jeżeli rozmiary wola są spore.Źródła jodu Gdyż niedobory jodu mogą mieć tak groźne skutki, szczególnie istotna jest profilaktyka polegająca na dostarczaniu organizmowi wspólnie z pożywieniem odpowiednich dawek jodu. Najwspanialszym jego źródłem są niewątpliwie ryby morskie i owoce morza. Średnio w Polsce zawartość jodu w rybach to: dorsz 110 mikrogramów/100 g produktu, łosoś - 44 mikrogramy/100 g produktu, płastuga - 52 mikrogramy/100 g produktu, makrela wędzona - 40 mikrogramów/100 g produktu, śledź - 30 mikrogramów/100 g. To jest jedyne naturalne pewne źródło jodu w żywności, gdyż zawartość tego pierwiastka w warzywach, owocach, produktach zbożowych i mlecznych jest zmienna i zależy w sporym stopniu od miejsca uprawy albo hodowli. Gdy gleba jest uboga w ten składnik mineralny, rośliny na niej narastające również będą zawierały go mało. Zawartość jodu w mleku i produktach mlecznych zależy natomiast od jego obecności w paszy spożywanej poprzez krowy.W celu dostarczenia tego deficytowego składnika mineralnego w wielu państwach joduje się sól kuchenną, wzbogaca w jod gotowe produkty, stosuje preparaty zawierające jod, w szczególności w relacji do osób w najwyższym stopniu zagrożonych (w pierwszej kolejności kobiet w ciąży), joduje paszę dla zwierząt. w najwyższym stopniu efektywną, gwarantującą przyrost spożycia jodu poprzez całą populację, metodą zapobiegania niedoborom jest wykorzystywanie do celów kulinarnych soli jodowanej, stąd także w naszym państwie od 24 lipca 1996 r. istnieje wymóg jodowania soli kuchennej 3-19 mg/kg soli. Taka liczba jodu jest zupełnie bezpieczna dla zdrowia i nie powinna budzić obaw. wymóg jodowania nie dotyczy soli stosowanej do celów przemysłowych, na przykład przy produkcji wędlin czy także pieczywa.Mimo dobroczynnego działania soli jodowanej nie należy spożywać jej więcej niż 1 łyżeczkę na dzień. Nadmiar soli w diecie może prowadzić gdyż do rozwoju nadciśnienia tętniczego.Źródłem jodu mogą być również niektóre gatunki wód mineralnych. Warto sprawdzić na etykiecie, czy dana woda mineralna zawiera jod, i wprowadzić ją do codziennego jadłospisu.Czego się wystrzegać? Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje wolotwórcze, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z żywności. Substancje te należą do tioglikozydów i występują w rodzinie roślin krzyżowych. Do chwili obecnej zidentyfikowano ok. 80 naturalnych związków należących do tej ekipy. Ich działanie wolotwórcze bazuje na blokowaniu wiązania jodu i tworzenia z tyrozyny tyroksyny niezbędnej do produkcji hormonów tarczycy.długookresowe spożywanie roślin krzyżowych, czyli ((w pierwszej kolejności kapusty, kalafiora, brukselki i soi, przy równocześnie niewielkiej zawartości jodu w diecie, może przyczyniać się do istnienia niedoborów jodu. Czynniki wolotwórcze zawarte są również w rzepie i brukwi. Dotyczy to (((w pierwszej kolejności warzyw surowych. Gotowanie gdyż minimalizuje zawartość tych niekorzystnych substancji o powyżej 30%. Osoby, u których rozwinęło się wole proste albo stwierdzono niedobór jodu, powinny znacząco ograniczyć spożywanie tych warzyw i orzeszków ziemnych i gorczycy, bogatych w substancje wolotwórcze.Wzmianki o chorobach wywołanych niedoborem jodu istnieją już w Starym Testamencie i chińskich papirusach. Już w tamtych czasach wiedziano, iż wole można leczyć, podając choremu popiół ze spalonych gąbek, ale nie znano składnika, który miał tak dobroczynne działanie.Jod jako składnik odżywczy został odkryty w organizmach żyjących w morzu dopiero najpierw XIX wieku. Jadłospis I śniadanie II śniadanie Mleko 1,5% tłuszczuMusli,Pumpernikiel z margaryną, makrelą wędzonąSałata z olejem Jogurt owocowyJabłko Obiad Kolacja Zupa kalafiorowaCielęcina duszona w jarzynachKasza gryczanaFasolka szparagowa z wodySok pomarańczowy Ryba po grecku (makrela, warzywa, olej),Pieczywo ciemne razowe,Woda mineralna
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.