Objawy WITAMINA B6 przyczny. Czym jest całą grupę związków. Aktualnie znamy sześć biologicznie.

Czy pomocne?

Witamina B6 leczenie

Definicja WITAMINA B6: Wit. B6 jest nazywana pirydoksyną, lecz właściwie znaczy całą grupę związków. Aktualnie znamy sześć biologicznie aktywnych form witaminy B6, wśród których poza pirydoksyną znajduje się między innymi pirydoksal i pirydoksamina. Są one rozpuszczalne w wodzie, a ich nadmiar jest wydalany poprzez organizm z moczem. Rola w organizmie Wit. B6 jest wszechobecna i spełnia sporo różnych zadań. W pierwszej kolejności bierze udział w przemianie aminokwasów, a więc składników białka. Ułatwia rozkład białka na aminokwasy, stwarzając kwaśne środowisko. Włączając się w różne mechanizmy biochemiczne, umożliwia przekształcanie aminokwasów w inne aminokwasy, aminokwasów w węglowodany albo tłuszcze, dzięki czemu nasze ciało magazynuje energię. Umożliwia przemianę tłuszczów i węglowodanów. wit. ta uczestniczy w tworzeniu takich związków białkowych jak enzymy, które aktywizują mechanizmy organiczne, i hormony i hemoglobina. Bierze udział w powstawaniu prostaglandyn regulujących pomiędzy innymi ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca.. wit. B6 zapewnia poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, bo ma wpływ na wytwarzanie substancji odgrywających tu istotną rolę, a więc serotoniny, dopaminy czy kwasu amino-masłowego.Obecność witaminy B6 powiększa także odporność organizmu i łagodzi konsekwencje uboczne niektórych leków, np. tych, które są służące w leczeniu nowotworów. Wspomaga leczenie nerek, bo minimalizuje nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, co zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych. Stosuje się ją również w leczeniu astmy, a również w schorzeniach neurologicznych, bo pomaga w zwalczaniu choroby bólowych i zesztywnień występujących w tak zwany zespole cieśni nadgarstka i dłoni. Przypuszcza się również, iż można ją wykorzystywać do łagodzenia symptomów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, czyli depresji, drażliwości, bolesności piersi, bólów głowy. Niedobór witaminy B6 Niedostateczna liczba witaminy B6 przejawia się zaburzeniami w funkcjonowaniu całego organizmu. w pierwszej kolejności obserwujemy różnorodne nieprawidłowości w układzie nerwowym, czyli np. drgawki czy depresję. Odczuwamy apatię, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, obniżenie sprawności mechanizmów myślowych, a również zapalenia nerwów.wskutek braku witaminy B6 minimalizuje się odporność na infekcje. Zewnętrzymi symptomami głębokiego niedoboru witaminy B6 są stany zapalne skóry przypominające pelagrę, łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka i błon śluzowych j. ustnej. Zmiany te są bardzo podobne do symptomów wywoływanych brakiem albo niedoborem kwasu nikotynowego, czy także ryboflawiny.Pojawia się również niedokrwistość, bo produkcja hemoglobiny w organizmie jest niewystarczająca. Ulega zaburzeniu poprawne funkcjonowanie nerek, co może prowadzić do tworzenia się kamicy nerkowej. Częściej odczuwamy zmęczenie, a nawet nudności i odruchy wymiotne.U dzieci brak witaminy B6 albo trudności w jej przyswajaniu prowadzi do drgawek, opóźnień umysłowych i nieprawidłowości w budowie kości i zaburzeń padaczkowych. Niemowlęta, które nie otrzymują dostatecznej ilości witaminy B6 w pożywieniu, stają się drażliwe i płaczliwe.Zaobserwowano również niedobór witaminy B6 u osób, które przeszły zawał serca, co może nasuwać wniosek, iż jej brak może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania mięśnia sercowego. Przypuszcza się, iż ma to związek z występującym wówczas podniesieniem poziomu homocysteiny, który występuje przy zbyt małej ilości witaminy B6 w organizmie.Naukowcy przypuszczają również, iż brak witaminy B6 może zwiększać ryzyko powstawania nowotworów. Dla kogo .. wit.? Powiększone zapotrzebowanie na witaminę B6 odczuwają dzieci, młodzież, kobiety (szczególnie w ciąży i te, które przyjmują środki antykoncepcyjne), osoby starsze, ludzie będący na ścisłej diecie, a również ci, którzy spożywają spore ilości tłuszczów i cukrów.Jej niedobór powinni również uzupełniać ludzie nadużywający alkoholu, bo prowadzi on do osłabienia wątroby, a tym samym utrudnia przemianę witaminy B6. Tej witaminy brakuje również palącym papierosy, bo tytoń obniża liczba witaminy B6 we krwi. Szczególnie zaleca się wykorzystywanie witaminy B6 osobom narażonym na promieniowanie, pacjentom chorym na serce, na nerki, przyjmującym leki nowotworowe, przeciwko astmie, leczonym takimi środkami, jak pochodne amfetaminy, chloropromazyna, rezerpina. Można zażywać dodatkowe dawki tej witaminy przy osłabionym systemie nerwowym i w okresach wytężonej pracy umysłowej, by ułatwić koncentrację uwagi i sprawność umysłu. konsekwencje nadmiaru W trakcie przyjmowania witaminy B6 trzeba jednak pamiętać o tym, iż jest ona toksyczna i może nam zaszkodzić. Zbyt spora liczba skutkuje negatywne symptomy w układzie nerwowym, czyli brak koordynacji mięśni, zwyrodnienia tkanki nerwowej, słabość mięśni, niepewny chód, uczucie mrowienia. Nadmiar tej witaminy ma również negatywny wpływ na obecność aminokwasów we krwi. Dlatego także witaminę B6 powinno się stosować pod kontrolą lekarza, tym bardziej iż niektóre z tych zmian są nieodwracalne. Źródła witaminy B6 .. wit. B6 znajduje się w wielu produktach żywnościowych. Najwięcej jest jej w mięsie, rybach, drobiu, jajkach, mleku i drożdżach. Dobrym źródłem tej witaminy są warzywa, takie jak kapusta, groszek zielony, kalafiory, marchew, szpinak, ziemniaki. Występuje w dużej ilości w zbożach (szczególnie kiełkach pszenicy), ziarnach soi, fasoli, orzeszkach ziemnych.Warto tu wspomnieć, iż zawartość witaminy waha się w poszczególnych produktach w zależności od metody ich przygotowywania. Tak więc o sporo więcej będzie jej w ziarnach, nie oczyszczonej mące z grubego przemiału, otrębach i zarodkach niż w białych bułeczkach pozbawionych tej substancji w trakcie przetwarzania. by zapobiec jej stratom, nie zaleca się wylewać wywaru z przygotowywanych potraw, bo w trakcie obróbki cieplnej rozpuszcza się ona w wodzie. Czy wiesz, iż... .. wit. B6 współdziała z witaminą B2 i B12. Zbyt mała liczba witaminy B6 wywołuje niższy poziom witaminy C we krwi, a niedobór witaminy C wzmaga wydalanie B6. Niedobór witaminy B6 utrudnia działanie niektórych pierwiastków koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, czyli wapnia, magnezu, miedzi, a również selenu. .. wit. B6 nie ulega zniszczeniu w wodzie. Ulega jednak rozkładowi w środowisku obojętnym albo alkalicznym, a również pod wpływem światła. Utraty naturalnej witaminy B6 w trakcie suszenia mleka wynoszą od 30-70%. Zadziwiające jest jednak to, iż .. wit. B6 dodana sztucznie do mleka tuż przed jego suszeniem przechodzi do suchego produktu niemal bez strat. Nazwa witaminy .. wit. B6 (pirydoksyna, pirydoksal i pirydoksamina) Rola w organizmie bierze udział w przemianie aminokwasów, ułatwia ich rozkład, przemianę tłuszczów i węglowodanów, umożliwia magazynowanie energii, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny, uczestniczy w powstawaniu prostaglandyn, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, powiększa odporność organizmu, łagodzi konsekwencje uboczne leków, wspomaga leczenie nerek, minimalizuje nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, pomaga zwalczać ból i zesztywnienia nadgarstka i dłoni, łagodzi symptomy tak zwany napięcia przedmiesiączkowego, czyli depresji, drażliwości, bolesności piersi, bólów głowy konsekwencje niedoboru nieprawidłowości w układzie nerwowym: drgawki, depresja, apatia, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, obniżenie sprawności mechanizmów myślowych, zapalenia nerwów, pomniejszona odporność na infekcje, stany zapalne skóry: łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka, błon śluzowych j. ustnej, niedokrwistość, kamica nerkowa, zmęczenie, nudności, odruchy wymiotne, zaburzenia w funkcjonowaniu mięśnia sercowego, powiększenie ryzyka powstawania nowotworów, u dzieci - opóźnienia umysłowe, nieprawidłowości w budowie kości i symptomy padaczkowe, drażliwość konsekwencje nadmiaru jest toksyczna; nadmiar skutkuje zaburzenia układu nerwowego: brak koordynacji mięśni, zwyrodnienia tkanki nerwowej, słabość mięśni, niepewny chód, uczucie mrowienia, a również wpływa niekorzystnie na obecność aminokwasów we krwi (uwaga! niektóre z tych zmian mogą być nieodwracalne) Źródła w pożywieniu mięso, ryby, drób, jajka, mleko, drożdże, warzywa (kapusta, groszek zielony, kalafior, marchew, szpinak, ziemniaki, fasola), zboża (kiełki pszenicy), soja, orzeszki ziemne
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.