Leczenie Jak dbać o stawy przyczyny. Co znaczy ruchu na świeżym powietrzu i ból stawów w natarciu.

Czy pomocne?

100% pozytywne
2 głosy

Jak dbać o stawy?

Definicja z ang. How to care for ponds, z niem. Wie für Teiche zu kümmern.

Co to znaczy: Siedzący tryb życia, długie godziny spędzone przy komputerze i za kółkiem, brak ruchu na świeżym powietrzu i ból stawów w natarciu. Co zrobić, aby nasze stawy były w dobrej formie, nie sztywniały i nie bolały. Najrozsądniej jest zadziałać na trzech płaszczyznach – wprowadzić zmiany w diecie, w spędzaniu wolnego czasu i pokonać niepoprawne nawyki.
krok 1
Kiedy masz pracę siedzącą, zatroszcz się o poprawne ustawienie krzesła i biurka. Wybierz krzesło, które ma regulowaną wysokość podłokietników i specjalne wybrzuszenie w rejonie lędźwi i wklęsłość w rejonie piersiowej kręgosłupa. Pamiętaj, aby stopy opierały się o podłoże (pomocne są tu specjalne podnóżki).
krok 2
Postaraj się zrobić co najmniej co godzinę przerwę w pracy. Wykonaj kilka obrotów głową, przysiady i skłony. To uchroni Cię przed nadmiernym zesztywnieniem.
krok 3
Gdy masz pracę stojącą, pamiętaj o przenoszeniu ciężaru ciała raz na lewą raz na prawą stronę. Zrezygnuj także z wysokich obcasów i obuwia uciskającego palce.
krok 4
W czasie prac porządkowych w domu nie schylaj się gwałtownie. Uginaj nogi w kolanach w czasie podnoszenia elementów z podłogi. Postaraj się używać szczotki i odkurzacza o odpowiednio długich rączkach, aby nie przeciążać kręgosłupa.
krok 5
Czynności typu prasowanie, część prac kuchennych postaraj się wykonywać na siedząco. Zakup stołek do kuchni, który podeprze twoje lędźwie.
krok 6
Nie targaj zbyt ciężkich zakupów w jednej ręce. Ciężar rozkładaj równomiernie w dwóch rękach. Weekendowe zakupy i ganianie z ciężkimi torbami to duży wysiłek dla naszych stawów. Nie dźwigaj rzeczy cięższych niż 10 kg, bo może dojść do naderwania więzadeł.
krok 7
W łóżku spędzamy sporą część naszego życia. Wybierz więc odpowiedni materac – najlepiej średnio twardy. Pamiętaj, iż co ok. pięć lat należy go wymienić na nowy, bo powinien on być równy i elastycznie dopasowywać się do naszego ciała. Unikaj także spania na wysokich poduszkach. Gdy masz zespół bolącego karku, zainwestuj w poduszki ortopedyczno-korekcyjne.
krok 8
Umiarkowany ruch to podstawa, aby utrzymać nasze stawy w formie. Skonsultuj z trenerem albo ortopedą, jaki wysiłek będzie dla Ciebie w najwyższym stopniu wskazany. Unikaj przetrenowania, długich dystansów i przeciążania stawów na siłowni. Za bezpieczne dyscypliny są powszechnie uważane pilates, nornic walking i pływanie. Kup odpowiednie buty, które będą amortyzowały przeciążenia i postaraj się jak najczęściej spacerować.
krok 9
Dieta korzystna dla stawów powinna zawierać wiele wapnia, kwasów omega-3 i witaminy D. Jedz więc jak najczęściej nabiał, chude białe mięso, ryby i zielone warzywa i owoce. Unikaj z kolei potraw wysokowęglowodanowych, alkoholu i papierosów. Po konsultacji z lekarzem może wesprzeć cię także łykaniem suplementów. Na rynku dostępnych jest sporo preparatów, których długookresowe przyjmowanie pomaga usprawnić mechanizm ruchowy.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.