Leczenie Jak leczyć kolana szpotawe przyczyny. Co znaczy iż oś uda z osią podudzia powinny tworzyć.

Czy pomocne?

100% pozytywne
2 głosy

Jak leczyć kolana szpotawe?

Definicja z ang. How to cure knee varus, z niem. Wie Knie Varus zu heilen.

Co to znaczy: Poprawnie rozwinięte kończyny dolne powinny tworzyć linię prostą. To oznacza, iż oś uda z osią podudzia powinny tworzyć linię prostą bez jakichkolwiek odchyleń. Nie zawsze jednak nogi są doskonale proste, niewielkie odchylenia od osi są dopuszczalne jeśli nie wpływają znacznie na wygląd zewnętrzny i nie stwarzają przeszkód w normalnym funkcjonowaniu. W razie kolan szpotawych podudzie jest w przywiedzeniu w stosunku do stawu kolanowego. Wada ta charakteryzuje się tym, iż w czasie stania ze złączonymi stopami pomiędzy kolanami, a dokładniej kłykciami przyśrodkowymi tworzy się zbyt spory rozstęp. Trzony kości udowej piszczelowej strzałkowej wygięte są na zewnątrz. Więzadło poboczne zewnętrzne jest za mocno rozciągnięte z kolei więzadło poboczne wewnętrzne jest przykurczone. Mięśnie dwugłowe ud i strzałkowe są nadmiernie rozciągnięte, półścięgnisty i półbłoniasty mają raczej tendencję do przykurczu a więc nadmiernego skrócenia się.
krok 1
Kolana szpotawe - powody powstawania i leczenie
Do najczęstszych przyczyn powstawania tej wady zalicza się krzywicę i zbyt duże przeciążenie układu kostnego kończyn dolnych. Osoby z kolanami szpotawymi powinny unikać niektórych pozycji na przykład siadu skrzyżnego. Cięższe przypadki kolan szpotawych koryguje się przez wykorzystywanie aparatów ortopedycznych, a te najcięższe przez leczenie operacyjne. Mniej zaawansowane skrzywienia można próbować korygować przez wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń korekcyjnych. Oczywiście najlepiej robić to pod okiem specjalisty w pomieszczeniu wyposażonym w sprzęt specjalistyczny. Niektóre z nich można wykonywać w domu.
By wykonać ćwiczenia korekcyjne na kolana szpotawe wystarczy zaopatrzyć się w kilka prostych przyrządów tych jak woreczki z piaskiem, paski albo sznurki do związania kolan, nieduże gumowe piłki, matę do ćwiczeń albo kocyk, gumę gimnastyczną albo inny trudno rozciągliwy materiał. Poniżej przedstawiam zbiór ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu.
krok 2
Siadamy na podłodze z nogami prostymi w kolanach (nogi muszą być maksymalnie wyprostowane). Kostki przyśrodkowe złączone. Ćwiczenie polega na tym,

by lekko unieść nogi nad powierzchnię podłoża i próbować maksymalnie spiąć mięśnie przywodzicieli tak,


by kolana zbliżały się do siebie. Jedno powtórzenie to spięcie mięśni trwające trzy - cztery sekundy.
krok 3
Kładziemy się na brzuchu na macie do ćwiczeń albo kocyku z gumową piłką umieszczoną pomiędzy stopami. Ćwiczenie polega na unoszeniu maksymalnie wyprostowanych nóg w górę.
krok 4
Pozycja wyjściowa jak wyżej ale tym razem leżymy na plecach. Nogi wyprostowane w stawach kolanowych, a zgiętymi w stawach biodrowych do kąta ok. sześćdziesiąt stopni. Ćwiczenie polega na wykonywaniu rozkroku w powietrzu, a następnie złączaniu nóg.
krok 5
Ćwiczenie ze współpartnerem. Siadamy na podłożu w rozkroku z nogami wyprostowanymi w stawach kolanowych. Współćwiczący staje po wewnętrznej stronie naszych nóg na wysokości stawów skokowych. Ćwiczenie polega na przywodzeniu kończyn dolnych a więc próbie zbliżenia nóg do siebie. To ćwiczenie przez opór współćwiczącego powinno powodować korekcję szpotawości kolan.
krok 6
Stań na lewej nodze, prawa noga lekko odwiedziona w bok z założoną gumą gimnastyczną na wysokości stawu skokowego. Współćwiczący stoi z boku i przytrzymuje gumę gimnastyczną. Ćwiczenie polega na próbie rozciągania gumy a więc zbliżaniu nogi odwiedzionej do nogi postawnej. Po wykonaniu jednej serii zmiana nogi ćwiczącej.




Wskazówki i ostrzeżenia
Ćwiczyć należy każdego dnia minimum dwadzieścia min., wykonując nie mniej niż dziesięć i nie więcej niż dwadzieścia powtórzeń w jednej serii. Jedno ćwiczenie wykonujemy w trzech-czterech seriach w zależności od indywidualnych możliwości ćwiczącego.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.