Leczenie Jak panować nad gniewem przyczyny. Co znaczy przeciwko naszej osobie. Przez uczucie gniewu.

Czy pomocne?

100% pozytywne
2 głosy

Jak panować nad gniewem?

Definicja z ang. How to control anger, z niem. So steuern Ärger.

Co to znaczy: Gniew to uczucie będące reakcją na działanie interpretowane jako skierowane przeciwko naszej osobie. Przez uczucie gniewu obraz naszej rzeczywistości jest zniekształcany. W ostatnich latach psychologowie zaczęli badać to uczucie. Opracowali oni metodę kierowania gniewem tak zwany anger management. Byli oni zmuszeni do tego z racji na fakt, iż żołnierze wracający z Iraku cierpieli na różnego rodzaju problemy psychiczne, min. PTSD a więc syndrom stresu pourazowego, depresje, myśli samobójcze. Od tego czasu zaczęto propagować tezę, iż każdy żołnierz przed wyjazdem na wojnę powinien odbyć odpowiednie szkolenia i warsztaty psychologiczne by wzmocnić psychikę i zdolność radzenia sobie z emocjami. W tym artykule znajdziesz wskazówki na czym polega kierowanie gniewem.
krok 1
by skutecznie zarządzać gniewem najpierw trzeba przybliżyć jego system działania. Na uczucie gniewu składają się następujące przedmioty: myśl, reakcja fizjologiczna i zachowanie. Podobnie jak pod wpływem zagrożenia organizm rozpoczyna mobilizować się do walki wzrasta ciśnienie tętnicze i prędkość pracy serca. Nerki wydzielają adrenalinę. Należy dodać, iż zdolność kontroli gniewu zależy od zdolności intelektualnych i socjalizacyjnych danego człowieka.
krok 2
Jak radzić sobie z uczuciem gniewu? Należy zdać sobie sprawę z tego, iż odczuwanie gniewu jest prośbą naszego umysłu o przyjrzenie się naszemu wnętrzu. Gniew ma na celu uświadomić nam, iż nasze potrzeby nie zostały zaspokojone. Najpierw należy znaleźć przyczynę naszego gniewu. Powody gniewu najczęściej leżą w oczekiwaniach, potrzebach i bezpieczeństwie.
krok 3
Dużo osób ma problemy z uwalnianiem gniewu, w sposób rozsądny. Najczęściej wybieramy dwa metody. Pierwszy z nich to tłumienie gniewu a drugi to wybuch. Obie te reakcje nie są wskazane. Tłumiąc gniew możemy tylko sobie zaszkodzić. Wtedy całe napięcie jest kierowane do wewnątrz. Ma to poważne skutki zdrowotne, min. bóle głowy czy brzucha. Agresja z kolei determinuje tym, iż naruszamy granice personalne drugiej osoby co również nie jest wskazane.
krok 4
Najlepszą metodą radzenia sobie z gniewem jest asertywne podejście do sprawy. Asertywne rozwiązywanie konfliktu skupia się na tym, tak aby rozwiązać konflikt bez naruszania personalnych granic drugiej osoby. Jak to zrobić? Należy porozmawiać z drugą osobą o danej sytuacji mówiąc jej o swoich odczuciach i emocjach. Nie należy atakować słownie drugiej osoby. Mów o sobie, jak się czujesz. W ten sposób najprościej jest pozbyć się źródła gniewu. Oczywiście jeżeli druga osoba nie jest w stanie ciebie wysłuchać to tylko świadczy o jej niedojrzałości i intelekcie. Nie traktuj gniewu jako czegoś negatywnego. To tylko wiadomość dla twojego organizmu, iż należy przyjrzeć się swojemu wnętrzu.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.