Objawy PROBLEMY ZE SNEM przyczny. Czym jest twierdzą poeci. Jednak zwyczajni śmiertelnicy coraz.

Czy pomocne?

Problemy ze snem leczenie

Definicja PROBLEMY ZE SNEM: Błogi sen jest ukojeniem dla ciała i duszy człowieka - tak twierdzą poeci. Jednak zwyczajni śmiertelnicy coraz częściej muszą szukać różnych sposobów, by przespać noc. Sen jest konieczny do życia. W jego trakcie organizm człowieka odpoczywa i regeneruje się. Skrajny brak snu, co potwierdza medycyna, może być nawet powodem śmierci.Stada baranówChyba nie ma dorosłego człowieka, który nie doświadczyłby udręk bezsennej nocy. Przewracamy się z jednego boku na drugi, liczymy barany, a upragniony sen nie nadchodzi. Mijają następne minuty, później godziny, a my wciąż nie śpimy, co dodatkowo nas irytuje, ponieważ znowu obudzimy się rano zmęczeni i niewyspani, a przecież przed nami kolejny trudny dzień w pracy.Bezsenność staje się plagą wśród społeczeństw państwoów wysokorozwiniętych, a problem bezsenności trwającej powyżej 3 tygodnie uważany jest za chorobę.Badania wykazują, iż prawie 50% dorosłych Niemców sięgała bądź sięga po leki nasenne. W Polsce dane te przedstawiają się podobnie. To jest więc spory i złożony problem dla świata medycznego.aktualnie uważane jest, iż bezsenność możemy podzielić na: trudności z zasypianiem, częste budzenie w trakcie snu i zbyt krótki sen. Kłopoty z zasypianiem dotykają częściej ludzi młodych, w szczególności kobiet. Zastanówmy się, dlaczego tak się dzieje.Co nam przeszkadza?Trudności z zasypianiem w większości przypadków mają podłoże emocjonalne. Środowisko, w którym żyjemy, robota, rodzina stawiają nam coraz to nowe i wyższe wymogi, którym nie zawsze możemy sprostać. Chęć awansu w pracy bądź obawa przed jej stratą, przewlekłe zmęczenie, troski i problemy rodzinne, utrata bliskiej osoby to najczęstsze podawane poprzez pacjentów sytuacje stresowe, mające wpływ na nasze zasypianie. Pojawiają się one okresowo w przypadkach nasilonego stresu i zmęczenia, częściej jesienią i zimą, gdy nasza życiowa energia jest pomniejszona.Dodatkowo zaśnięcie może utrudniać zbyt obfity posiłek, zjedzony o późnej porze, wypita mocna kawa, herbata bądź nawet coca-cola (to są napoje zawierające kofeinę - substancję psychostymulującą), siedzący tryb życia, pogoda - zmiany ciśnienia atmosferycznego, niewywietrzone pomieszczenie, w którym sypiamy.Wspomniane ponad powody wywołują okresowe problemy z zaśnięciem, to oznacza takie, które po zaprzestaniu działania czynnika stresowego ustępują. Gdy jednak trwają one dłużej niż 3 tygodnie, wówczas niezbędna staje się wizyta u lekarza.Trzeba także dodać, iż bezsenność, a więc również problem z zaśnięciem, należy do głównych symptomów chorób psychicznych, takich jak depresje, stany lękowe czy psychozy. W takich przypadkach niezbędne jest rozpoczęcie specjalistycznego leczenia. Depresja dotyka coraz większej liczby ludzi, a jej postacie subkliniczne nie zawsze są rozpoznawane.Zasypianie bywa również utrudnione w niektórych chorobach internistycznych, na przykład w nadczynności tarczycy. Gorączka albo stany podgorączkowe, które towarzyszą wielu schorzeniom, również nie ułatwiają zasypiania.porady dla niewyspanychKto przeżył bezsenną noc, ten wie, jak ogromną pokusą jest sięgnięcie po tabletkę nasenną. Musimy być jednak świadomi, iż tabletka nie rozwiąże naszych problemów - powody utrudnionego zaśnięcia. Zażycie środka nasennego pozwala zasnąć, jednak po kilku dniach stosowania nie wyobrażamy sobie snu bez jego pomocy. Łatwo jest uzależnić się od farmakologicznych środków nasennych - to jest bardziej uzależnienie psychiczne niż fizyczne.Podobnie złudne jest działanie alkoholu. Skutkuje on rozluźnienie i odprężenie, jednak sen po spożyciu alkoholu nie przynosi spodziewanego relaksu, rano budzimy się zmęczeni i nierzadko z bólem głowy. A oprócz tego picie w celu odprężenia się i zapomnienia o problemach, to prosta droga do alkoholizmu.Czy istnieją zatem proste i nie szkodzące zdrowiu metody, aby sobie pomóc? Jak w najwyższym stopniu! Wymagają od nas jednak trochę zaangażowania i cierpliwości.Po pierwsze należy spróbować pokonać stres, aczkolwiek oczywiście wiadomo, iż to jest trudne do zrealizowania. Można tu polecić wykorzystywanie odpowiednich technik psychoterapeutycznych, ćwiczeń relaksacyjnych, a również prowadzenie aktywnego i urozmaiconego trybu życia. Jak już przedtem wspominałem, problemy z zaśnięciem najczęściej mają charakter okresowy. W celu ich przezwyciężenia można skorzystać z prostych rad i wskazówek.Unikaj: spania pośrodku dnia (poobiednie drzemki mogą utrudnić zaśnięcie w nocy), sytuacji emocjonalnych i stresowych tuż przed położeniem się spać, nadmiernego wysiłku i ćwiczeń fizycznych przed snem, obfitych posiłków (ostatni powinien być spożyty przynajmniej na 2 godziny przed snem), jak także zasypiania z pustym żołądkiem (głód utrudni nam zaśnięcie), picia wieczorem napojów zawierających substancje psychostymulujące, takie jak kawa, mocna herbata, coca-cola czy kakao, picia dużej ilości płynów, bo wiąże się to z ryzykiem wstawania do toalety i rozbudzeniem, siedzącego i niewiele aktywnego trybu życia. Uwaga! Gdy sen nie nadchodzi, nie starajmy się na siłę leżeć w łóżku, zajmijmy się czymś - np. czytaniem książki. Uwolnienie się od napięcia towarzyszącego oczekiwaniu na sen może przyspieszyć zaśnięcie.Polecamy: precyzyjne przewietrzenie wieczorem pokoju, w którym śpimy, zapewnienie pośrodku dnia naszemu organizmowi trochę relaksu, na przykład wybranie się na siłownię, basen czy aerobik; zaprocentuje to wieczorem - zwyczajnie szybciej zaśniemy, zadbanie o to, aby łóżko, na którym śpimy, było wygodne, miało odpowiednie wymiary, umożliwiające swobodne ułożenie ciała i rozluźnienie wszystkich mięśni. Pomaga zasnąć: ciepła kąpiel - ale nie gorąca - połączona z masażem ciała; słuchanie łagodnej muzyki przed snem; lektura niezbyt trudnej literatury, nie obciążającej zbytnio naszego umysłu, na przykład kryminałów czy romansów; ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, które można wykonywać nawet w łóżku - np. powolne oddychanie poprzez usta i nos, powstrzymywanie oddechu na chwilę i powolne wypuszczanie powietrza, wśród innych ćwiczeń godne uwagi są techniki dalekowschodnie (joga); picie naparów ziołowych, które uspokajają i tym samym przyspieszają zaśnięcie, jak herbata rumiankowa, z liścia melisy, kwiatu lipy, chmielu. W aptekach są dostępne gotowe preparaty zawierające wyciągi ze wspomnianych ziół ( na przykład tabletki uspokajające, Lekosen, Hova). Domowe metody:Można także skorzystać ze starych metod medycyny ludowej, które znały jeszcze nasze babki, np.: wypicie szklanki ciepłego mleka - mleko zawiera tryptofan, aminokwas przekształcany w naszym organizmie w serotoninę, która jest neuroprzekaźnikiem w mózgu (jej niedobór obserwuje się w bezsenności); miód jako środek nasenny, który można dodać do mleka albo herbaty ziołowej (cukier w nim zawarty ma powodować powiększone wydzielanie insuliny, a to wzmaga uczucie senności) jedzenie suszonych owoców - są bogate w magnez, który łagodzi stres i usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.