Objawy WITAMINA B5 przyczny. Czym jest bardzo rozpowszechnionym w świecie roślinnym i zwierzęcym.

Czy pomocne?

Witamina B5 leczenie

Definicja WITAMINA B5: Wit. B5 jest nazywana najczęściej kwasem pantotenowym, bardzo rozpowszechnionym w świecie roślinnym i zwierzęcym (cząstka "pan" znaczy "wszystko", "wszech-", a "pantotenowy" to odmiennie "wszechobecny"). Jest on konieczny dla każdej żywej komórki, lecz w stanie wolnym rzadko występuje w przyrodzie. W rzeczywistości termin "wit. B5" odnosi się do następujących substancji: kwasu pantotenowego, pantenolu (należącego do ekipy alkoholi, nie występującego w przyrodzie, lecz aktywnego biologicznie w relacji do ludzi i zwierząt), panteiny (pochodnej kwasu pantotenowego), koenzymu A (aktywnej biologicznie formy kwasu pantotenowego). Kwas pantotenowy został odkryty w trakcie badań całej ekipy witamin uznawanych za konieczne czynniki wzrostowe drożdży. Zauważono także, iż bakterie kwasu mlekowego i propionowego wymagają obecności tego kwasu do rozwoju w pożywce. Okazało się, iż występuje on również w wątrobie zwierzęcej i otrębach. Jego brak wywołuje np. u kurcząt zapalenie skóry, a u szczurów zahamowanie wzrostu.W aptekach można go kupić w formie preparatu o nazwie pantotenian wapnia. Znajduje się on w ekipie witamin B rozpuszczalnych w wodzie. Organizm może przechowywać jego niewielkie ilości, lecz nadmiar jest wydalany z moczem. Rola w organizmie "wit. B5 - podobnie jak inne witaminy z gatunku B - jest konieczna do prawidłowego metabolizmu (a więc przemiany) białek, cukrów i tłuszczów i do syntezy niektórych hormonów. W organizmie zostaje przekształcona w substancję zwaną koenzymem A, który wpływa na poprawny przebieg procesu uwalniania energii z tłuszczów, węglowodanów i białek.Bierze również udział w wytwarzaniu tłuszczów, cholesterolu i hormonów i przekaźników nerwowych. Dlatego zapobiega przemęczeniu i usprawnia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, nerwowego i pokarmowego. Uczestniczy także w regeneracji tkanek i przyspiesza gojenie ran, przeciwdziała tworzeniu się zmarszczek, a ponadto zapobiega przedwczesnemu starzeniu się i siwieniu, poprawia pigmentację i stan włosów. Niedobór i nadmiar Pierwsze oznaki ostrzegawcze niedoboru witaminy B5 to bóle i sztywność w stawach, wypadanie włosów, przedwczesna siwizna, drobne pęknięcia skóry w kącikach ust i oczu, uczucie odrętwienia i skurcze w ramionach i nogach, trudności z edukacją, uczucie rozdrażnienia, kłopoty ze wzrokiem, obstrukcja.Niepokojącym sygnałem bywa również pojawiająca się z rana sztywność i bolesność (tuż po wstaniu z łóżka), utrudnione poruszanie rękami i nogami i gościec. Badania kliniczne wykazują, iż pacjenci chorzy na gościec mają zbyt niski poziom witaminy B5, a uzupełniające dawki tej witaminy likwidują bóle i choroby.W celach doświadczalnych objawy awitaminozy wywoływano u zwierząt albo u ludzi, podając im specjalnie spreparowane pożywienie nie zawierające witaminy B5. Były to tylko wysoko przetworzone produkty, takie jak oczyszczony ryż czy wypieki z białej mąki. Równocześnie eliminowano witaminę B5 z organizmu dzięki szczególnych preparatów. U badanych zaobserwowano symptomy nasilonego niedoboru tej witaminy: nadmierną drażliwość, przemęczenie, zaburzenia układu nerwowego, depresje, utratę koordynacji, niepewny chód, kurcze mięśni, zaburzenia układu sercowo-naczyniowego i trawiennego, nadmierną podatność na zakażenia, częste infekcje górnych dróg oddechowych, utratę apetytu, niestrawność, omdlenia, przyspieszenie czynności serca, drętwienie i mrowienie stóp i dłoni, zmiany skórne (zapalenia skóry, uczucie pieczenia, złe gojenie się ran, łysienie).gdyż "wit. B5 powszechnie występuje w przyrodzie, nie stwierdza się jej częstego braku u ludzi. symptomy niedostatecznej ilości tej witaminy wynikają najczęściej z niedostatecznego wyżywienia.Z drugiej strony jednak zdarza się, iż mimo wystarczającej ilości wytwórów żywnościowych w naszej diecie, coraz częściej odczuwamy brak witaminy B5 w pożywieniu. To jest wywołane spożywaniem wysoko przetworzonej żywności, w której witaminy B5 jest coraz mniej, bo jest ona eliminowana np. w trakcie mielenia i oczyszczania zbóż. "wit. ta jest niszczona również w trakcie procesu zamrażania i rozmrażania wytwórów i ich gotowania, ..gdyż przechodzi wówczas do wywaru. Dieta złożona z gotowych potraw zamrażanych i przechowywanych w zamrażalnikach i lodówkach, artykułów żywnościowych w puszkach, pizzy, frytek, białego pieczywa, makaronów, cukru, słodyczy, napojów słodzonych skutkuje, iż przyjmujemy mniejszą liczba witaminy B5 w żywności.Niedobór witaminy B5 występuje w szczególności u ludzi w podeszłym wieku i u osób przepracowanych i przeżywających stresy. Gdzie jest "wit.? B5 znajduje się w wielu produktach żywnościowych. Najwięcej jest jej w wątróbce, otrębach pszennych, mleczku pszczelim, rybach (na przykład pstrągach, śledziach, makrelach), pestkach słonecznika, serach (((na przykład camembert, brie), orzechach, jajkach, owocach awokado, grzybach, mleku pełnym, mięsie kurczaka, soi, maśle orzechowym, bananach, pomarańczach, ziemniakach, brokułach, ciemnym ryżu, melonach i pełnoziarnistym chlebie.Jednak, jak już wspomnieliśmy, jej liczba jest różna w zależności od stopnia przetworzenia wytwórów ( np. ciemny, nie oczyszczony ryż ma dwa razy więcej witaminy B5 niż ryż biały). Tracimy witaminę B5 w trakcie rozmrażania wytwórów, ich gotowania i pod wpływem wysokiej temperatury w trakcie smażenia wytwórów. Należy pamiętać również o tym, iż niszczą ją również potrawy zawierające kwasy, takie jak ocet czy ostra musztarda. Silnie alkaliczne produkty, czyli ((((na przykład soda oczyszczona, również obniżają zawartość tej witaminy. Czy wiesz, iż... "wit. B5 ma wpływ na wytwarzanie witaminy D. Współdziała z innymi witaminami ekipy B, należy je więc przyjmować wspólnie. Pomaga nam uporać się z sytuacjami stresowymi, łagodzi stany zapalne w organizmie. Przyczynia się - aczkolwiek tylko pośrednio - do zachowania szczupłej sylwetki albo do straty wagi, bo przyspiesza uwalnianie się tłuszczów z komórek tłuszczowych. Dlatego pomaga w spalaniu tłuszczów. Zapewnia świeżość i siłę, więc jej niedobór regularnie występuje u osób wykonujących pracę fizyczną, a również u sportowców, którzy po wyczerpujących zawodach popadają w nastrój graniczący z załamaniem nerwowym i nie umieją sobie poradzić z konfliktami i ze stresami. Pośrodku 24 godz. "wit. B5 potrafi kompletnie odświeżyć mózg i usunąć stany roztargnienia, zwątpienia, osłabienie pamięci, niezdolność do koncentracji i edukacji i lekkie stany depresji. Nazwa witaminy B5 (kwas pantotenowy, pantenol, panteina, koenzym A) Rola w organizmie konieczna do prawidłowego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów i do syntezy niektórych hormonów, warunkuje poprawny przebieg procesu uwalniania energii, bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, cholesterolu, hormonów i przekaźników nerwowych, zapobiega przemęczeniu i usprawnia układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i pokarmowy, uczestniczy w regeneracji tkanek, przyspiesza gojenie ran, poprawia pigmentację i stan włosów Konsekwencje niedoboru zaburzenia układu nerwowego, trudności z edukacją, uczucie rozdrażnienia, kłopoty ze wzrokiem, nadmierna drażliwość, depresje, strata koordynacji, bóle i sztywność w stawach, uczucie odrętwienia, mrowienia i skurcze w ramionach i nogach, niepewny chód, wypadanie włosów, przedwczesna siwizna, łysienie, zmiany skórne, uczucie pieczenia, pęknięcia skóry w kącikach ust i oczu, złe gojenie się ran, zaburzenia układu trawiennego, strata apetytu, niestrawność, obstrukcja, przemęczenie, podatność na zakażenia, częste infekcje górnych dróg oddechowych, zaburzenia układu sercowo-naczyniowego, omdlenia, przyspieszenie czynności serca Konsekwencje nadmiaru nie jest toksyczna, lecz nadmiar może powodować biegunki Źródła witaminy wątróbka, otręby pszenne, ryby ( (((((na przykład pstrągi, śledzie, makrele), mleczko pszczele, pestki słonecznika, sery, orzechy, jajka, owoce awokado, grzyby, mleko pełne, mięso kurczaka, soja, masło orzechowe, banany, pomarańcze, ziemniaki, brokuły, ciemny ryż, melony, pełnoziarnisty chleb
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.