Objawy KOBIECA STRONA SPORTU przyczny. Czym jest dla zdrowia kobiet?Sport rekreacyjny skutkuje.

Czy pomocne?

Kobieca strona sportu leczenie

Definicja KOBIECA STRONA SPORTU: Panie Doktorze, dlaczego sport rekreacyjny jest tak istotny dla zdrowia kobiet?Sport rekreacyjny skutkuje powiększenie tolerancji wysiłku fizycznego, powiększenie siły mięśniowej stabilizującej stawy, zapobiega powstawaniu chorób cywilizacyjnych. Jest pomocny w zapobieganiu, leczeniu i rehabilitacji chorób między innymi układu krążenia i narządu ruchu. Kobiety o sporo częściej niż mężczyźni mają nadwagę, a u pań mających poprawną masę ciała ryzyko dolegliwości niedokrwiennej mięśnia sercowego jest o połowę niższe niż u tych, które mają nadwagę.Sport rekreacyjny pomaga w utrzymaniu jędrności skóry, odpowiednim ukształtowaniu zgrabnej sylwetki. Zapobiega powstawaniu wad postawy. Dzięki specjalistycznym ćwiczeniom fizycznym łatwiej jest kobiecie przejść poprzez ciężki moment ciąży, porodu i połogu.Kobiety powinny uprawiać ćwiczenia rekreacyjne od najmłodszych lat, by łagodniej przetrwać wszystkie trudne okresy w życiu ( moment dojrzewania, ciąży, menopauzy, starość).Kobiety żyją dłużej - w Europie przeciętnie 8 lat dłużej niż mężczyźni. Co w ogóle nie znaczy, iż ich jakość życia w porównaniu z mężczyznami jest lepsza. Lecz systematyczne uprawianie rekreacyjnego sportu poprzez całe życie może mieć na nie nadzwyczajnie korzystny wpływ.- Panie Doktorze, ma Pan długoletnie doświadczenie w medycynie sportowej. Jaki rodzaj sportu polecałby Pan dziewczętom, które chciałyby uprawiać jakąś dyscyplinę sportową w celach rekreacyjnych?jeżeli chodzi o sport rekreacyjny, to nie ma dyscypliny, która byłaby dla dziewczynek szczególnie zakazana. Lecz trzeba koniecznie wziąć pod uwagę ich zdrowie. Doktor pediatra powinien precyzyjnie zbadać dziewczynkę, wykluczyć wszelakie przeciwwskazania i dopiero wtedy zezwolić na uprawianie danej dyscypliny sportu.Ja polecałbym pływanie, które bardzo dobrze rozwija i koryguje sylwetkę. Pływanie może wyrównać początki wszelkich wad kręgosłupa. Wzmacnia mięśnie obręczy barkowej, korzystnie wpływa na kręgosłup szyjny i piersiowy.Dziewczynki, nawet 5-6 -letnie, mogą rozpocząć uprawianie gimnastyki artystycznej. To jest jednak dyscyplina, która wymaga gruntownego badania wstępnego dziecka poprzez lekarza pediatrę i lekarza ortopedę. Gimnastyka artystyczna czasami może nasilić istniejącą wadę na przykład kręgosłupa.Polecam również szermierkę rekreacyjną. To jest dyscyplina sportu, która kształtuje koncentrację, wzmaga refleks, wymaga wysiłku fizycznego i umysłowego.- Istnieją teraz mody na uprawianie różnych sportów, na przykład jazda na łyżworolkach, na rowerach górskich, dziewczynki uwielbiają jazdę konną. Panie Doktorze, czy to dla nich dobre rodzaje sportu?Właśnie o tych modach chciałem powiedzieć. Rodzice powinni zwrócić uwagę, by dziewczynki nie przesadzały z jazdą na łyżworolkach i na rowerze i koniecznie zakładały ochraniacze: nakolanniki, nałokietniki. Bardzo istotne są kaski chroniące głowę. Po wprowadzeniu kasków w Stanach Zjednoczonych liczba urazów głowy u osób uprawiających jazdę na rowerach spadła o 80%.Jeździectwo uczy dziewczynki kontaktu ze zwierzęciem, opiekowania się nim, dyscypliny. W tym okresie życia traktowałbym jazdę konną jako sport rekreacyjny uzupełniający. To jest sport, który wiąże się z sporą urazowością. Upadek z konia jest upadkiem z dużej wysokości. Nieumiejętne obchodzenie się z koniem może prowadzić do kopnięcia poprzez zwierzę i urazu na przykład narządów miękkich jamy brzusznej czy urazu twarzoczaszki. U dziewcząt, u których nie nastąpiło zakończenie procesu kostnienia i chrzęstnienia kręgosłupa, może dojść do deformacji sylwetki.- Czy dostępny tenis jest w pełni bezpiecznym sportem dla dziewczynek?Tenis uprawiany z umiarem jest sportem bezpiecznym. Z kolei przy sporych przeciążeniach i zbyt intensywnym wysiłku może dać jednostronny przerost obręczy barkowej. Nieumiejętne trzymanie rakiety i niepoprawne odbieranie piłek może wywołać znane wszystkim schorzenie - "łokieć tenisisty". Schorzenie to wymaga aktywnego leczenia. W młodym wieku intensywnie uprawiany tenis jest sporym obciążeniem dla kręgosłupa. Odpowiednia wizyta z lekarzem i trenerem mogą jednak wywołać, iż tenis będzie sportem, który może być rekreacyjnie uprawiany poprzez sporo lat.- Panie Doktorze, pomówmy o kobietach, które urodziły dziecko, mają nadwagę, chcą poprawić własną sylwetkę i kondycję. Jaki rodzaj sportu aby Pan im polecał?Korzystny jest aerobik, lecz ćwiczenia powinny być realizowane z umiarem, nie do szaleństwa, etapowo. Aerobik może powodować u młodych kobiet opadnięcie narządów miednicy małej. Może to być powód pewnych komplikacji przy porodach.Jogging jest najłatwiejszą, naturalną metodą ćwiczeń fizycznych. Bieg po miękkim podłożu, w naturalnym otoczeniu, na określonym dystansie pobudza układ krążenia, mięśnie, układ wewnętrznego wydzielania. W organizmie powstają endorfiny, naturalne substancje wpływające korzystnie na psychikę. Należy jednak stosować odpowiednią technikę biegu.Trzeba zwrócić uwagę na sposobność wystąpienia przy zbyt intensywnym treningu przeciążenia stawu skokowego i kolanowego. Dla osoby biegającej bardzo istotne jest odpowiednie sportowe obuwie przeznaczone do biegania. Jogging jednak wiąże się także z ryzykiem, bo kobieta nigdy nie wie, czy jest w ciąży. Intensywne bieganie może grozić poronieniem.Muszę także koniecznie wspomnieć o kulturystyce, której dziewczynki w ogóle nie powinny uprawiać. Z kolei dziewczynom i młodym kobietom przydadzą się silniejsze mięśnie. Delikatne ćwiczenia z niewielkimi obciążeniami są wskazane. Jednak wszystkim kobietom zdecydowanie odradzam uprawianie kulturystyki wyczynowo.- Czy przed zapisaniem się na zajęcia rekreacyjne powinno się wykonać jakieś badania medyczne?Zdecydowanie tak. Wystarczy badanie fizykalne przeprowadzone poprzez lekarza, pomiar ciśnienia krwi, morfologii krwi. EKG i badanie echokardiograficzne należy wykonać wtedy, gdy w czasie badania fizykalnego doktor stwierdzi nieprawidłowości powiązane z układem krążenia ( na przykład arytmię, zwiększoną sylwetkę serca).Takie badania są czasami bardzo przydatne. Pozwalają na wykrycie nadmiernego ciśnienia krwi albo innych schorzeń, o których kobieta nie wiedziała. Wtedy także można uprawiać rekreacyjny sport, lecz pod opieką lekarza specjalisty i oczywiście na odpowiednim poziomie, adekwatnym do aktualnego stanu zdrowia. Jest on czasami ze wszech miar wskazany.- Panie Doktorze, ??jeżeli kobieta ma miesiączkę, czy powinna przerwać uprawianie sportu?Zdecydowanie należy przerwać pływanie w momencie krwawienia miesięcznego. Należy również ograniczyć sport związany z bardzo sporym obciążeniem fizycznym. Przy intensywnych ćwiczeniach fizycznych krwawienia miesięczne mogą być dłuższe i obfitsze.- Jak regularnie powinno się ćwiczyć?Można ćwiczyć każdego dnia. istotne jest ustalenie indywidualnej "dawki" wysiłku fizycznego - swojej tolerancji wysiłku. Niezbędna jest systematyczność i stopniowe zwiększanie obciążeń treningowych, niedopuszczanie do przeciążeń narządu ruchu. Każdy wysiłek fizyczny musi wiązać się z odnową powysiłkową.Rekreacja powinna dawać przyjemność, a ćwiczenia powinny być w jak największym stopniu wszechstronne. tak aby osiągnąć efekty zdrowotne, sport trzeba uprawiać często poprzez cały rok. Zalecam jednak zmiany, tak aby rekreacja nie stała się nudna. Inicjalną wiosną polecam jazdę na rowerze, zimą jazdę na nartach. Urozmaiceniem może być badminton (kometka), pływanie, spacer.- Jakie rodzaje ćwiczeń są wskazane dla kobiet pracujących w biurze?Panie powinny czasami przerwać własne zajęcia biurowe i wykonywać proste zestawy gimnastyczne, opracowane ( na przykład dla danej spółki poprzez magistra rehabilitacji.Zamiast picia kawy lub napojów energetyzujących polecam gimnastykę. 5-10 min. ćwiczeń zwiększy ukrwienie kory mózgowej. Gimnastyka poprawia krążenie żylne, przeciwdziała powstawaniu żylaków, powstawaniu guzków krwawniczych odbytnicy.- A co w domu?Gimnastyka szwedzka (zwyczajne skłony, przysiady, wymachy rąk i nóg i tak dalej). Typowa gimnastyka poranna trwająca 5-10 min..- Czy są jakieś przeciwwskazania nawet w rekreacyjnym uprawianiu sportu?Panie z wysokim ciśnieniem, ciężkimi chorobami układu sercowo-naczyniowego i innymi nie powinny brać udziału w intensywnych zajęciach - nawet gimnastycznych.ponadto zawsze trzeba zwrócić uwagę na obecny stan zdrowia. Stan zapalny dróg rodnych, układu moczowego, przeziębienie to przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń, aż do wyzdrowienia.- To jaki rodzaj wysiłku fizycznego zaleca Pan wszystkim kobietom, nawet paniom w podeszłym wieku?Wszystkim spacer i jeszcze raz spacer i piesze wycieczki. To rodzaj wysiłku bezpieczny w każdym wieku, przy prawie każdej chorobie. Spacer to również niedrogi i doskonały lek.Na spacerze buty powinny być dobre i odpowiednio wyprofilowane. Renomowane spółki sprzedają obuwie specjalistyczne, w tym do marszu. Zdaję sobie sprawę, iż obuwie takie jest drogie, lecz mimo to gorąco je polecam. Powinno być wykonane z takiego materiału, który wypuszcza pot, a nie przepuszcza wilgoci do środka buta.Deszcz nie jest przeciwwskazaniem do spaceru. Niewielki deszcz ( dostępny kapuśniaczek) znakomicie wpływa na cerę. Drażni drobne naczynka na twarzy i dobrze wpływa na drobne kapilary. z kolei trzeba uważać na słońce. Bez filtra przeciwsłonecznego można spacerować w słońcu poprzez 5-10 min., lecz później należy zabezpieczyć się odpowiednim filtrem i stosować zabezpieczające kremy sprawdzonych spółek kosmetycznych.Ludzie starsi? także spacer, a nawet piesze wycieczki (najlepiej w ekipie osób). Pływanie w basenach o temperaturze wody nie niższej niż 26oC.Propagujmy sport rekreacyjny, ponieważ to jeden z najstarszych leków, ....ponadto racjonalny wysiłek fizyczny jest równocześnie jednym z obiektów odpoczynku.- Dziękuję Panu Doktorowi za rozmowę. *** Czy wiesz, iż... Ciało kobiety zawiera więcej niż 600 różnych mięśni, co stanowi ok. 40% jej wagi ciała. ok. 20-25% wagi kobiety stanowi tkanka tłuszczowa (u mężczyzny 15-20%). Jej obecność (co najmniej 16%) sprzyja płodności kobiety, bo bierze udział w produkcji kobiecych hormonów. Regularne ćwiczenia mogą zwiększyć liczbę włókienek mięśniowych (a więc kurczących się nitek wewnątrz włókien mięśniowych) i w ten sposób zwiększyć objętość włókien i mięśni. Skóra i ścięgna, które otaczają mięśnie, również rozszerzają się w konsekwencji ćwiczeń. Gdyż mięśnie ważą więcej niż tkanka tłuszczowa, samo wykonywanie ćwiczeń fizycznych - bez przestrzegania odpowiedniej diety - nie wystarczy, by uzyskać spadek wagi. Proporcja szybkich włókien (spalających glukozę jako paliwo) i powolnych (spalających tłuszcz) znajdujących się w mięśniach różni się u poszczególnych kobiet. Mięśnie kobiet, które mają więcej szybkich włókien, spalają mniej tłuszczu. Ćwiczeniami fizycznymi można zmienić niewielką liczbę szybkich włókien we włókna powolne. W sporcie kobiety z przewagą włókien szybkich są zazwyczaj sprinterkami, a te z przewagą włókien powolnych - biegaczkami długodystansowymi. Ból, tkliwość zewnętrznej powierzchni łokcia i tylnej powierzchni przedramienia, zwane "łokciem tenisisty", mogą być wynikiem aktywności ruchowej powodującej nadmierną pracę mięśni i napięcie w stawach nadgarstka i palców. Dla przykładu, "łokieć tenisisty" może występować u kobiet piszących na maszynie albo tych, które regularnie zginają ręce w stawie łokciowym, podnosząc małe dziecko. Odbywa się tak dlatego, iż stałe podciąganie ścięgien w punkcie ich przyczepu kości, skutkuje stan zapalny. Dr Miriam Stoppard "Kobieta - wszystko o..."wyd. ZETDEZET, Warszawa 1995
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.