Objawy WITAMINA D przyczny. Czym jest wit. D1 (kalcyferol), D2 (ergokalcyferol), D3.

Czy pomocne?

Witamina D leczenie

Definicja WITAMINA D: Nazwa ta obejmuje właściwie kilka związków określanych jako wit. D1 (kalcyferol), D2 (ergokalcyferol), D3 (cholekalcyferol). Została uzyskana z tranu, lecz organizm - jako jedną z niewielu witamin - może wyprodukować ją sam pod wpływem promieni słonecznych. I tak wit. D1 znajduje się w tranie, D2 jest produkowana w roślinach wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych, z kolei wit. D3 powstaje w skórze ludzi i zwierząt. wit. ta należy do związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Rola w organizmie wit. D, podobnie jak pozostałe witaminy, pełni bardzo istotną rolę. Pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, a również zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem.Jaką funkcję pełni wapń? Jest on w pierwszej kolejności budulcem naszych kości i zębów, które zawierają wapń w dwóch postaciach: związanej na stałe, a również "wymiennej". Gdyż organizm musi zużywać wapń również do innych potrzeb, pobierając go z krwi, dlatego także gdy odczuwa brak tego pierwiastka, wykorzystuje wapń wchodzący w skład owej wymiennej części układu kostnego. Tak więc w wypadku niedoboru tego pierwiastka przedostaje się on do układu krwionośnego, co osłabia nasze kości, które stają się porowate, podatne na zniekształcenia i złamania. Dlatego także tak istotne jest zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości wapnia, bo organizm nie musi go wtedy pobierać z tkanki kostnej ( wit. D umożliwia wchłanianie wapnia w jelicie cienkim). Rola tego pierwiastka jest więc bardzo ważna szczególnie w procesie kształtowania się tkanki kostnej u dzieci i młodzieży, gdy kości rosną i stają się twardsze. Większa jego liczba jest potrzebna również kobietom po menopauzie, a więc w momencie największego zagrożenia osteoporozą.Podobnie istotna jest obecność fosforu, który znajduje się we wszystkich żywych komórkach i pokarmach. Uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych, jest budulcem błon komórkowych, tkanek miękkich, takich jak nerki, serce, mózg, mięśnie, bierze udział w wielu procesach metabolicznych i reakcjach chemicznych, a również we wchłanianiu niacyny. Wchodzi w skład kodu genetycznego i pomaga w uwalnianiu energii z białek, węglowodanów i tłuszczów. Oddziałuje korzystnie na serce, nerki, a również na kości i dziąsła. Dzięki obecności tego pierwiastka w organizmie jest utrzymywane poprawne pH, współdziała on z witaminą B, umożliwia wchłanianie glukozy. Jest potrzebny w trakcie wzrostu i naprawy uszkodzonych tkanek, podtrzymuje witalność organizmu, a również łagodzi bóle w zapaleniu stawów.Tak więc - gdyż ( wit. D umożliwia wchłanianie tych pierwiastków, jej odpowiednia liczba zapewnia działanie tych składników mineralnych. ( wit. ta ma wpływ nie tylko na poprawne kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, na ich odpowiednią gęstość, lecz i na stan naszego uzębienia. Obecność tej witaminy we krwi wpływa również korzystnie na mechanizm nerwowy, czyli również na skurcze mięśni, a nawet serca, bo odpowiednia liczba wapnia umożliwia sprawne przewodzenie bodzieców nerwowych.Wpływa również na inne tkanki: zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry, klasyfikuje wydzielanie insuliny, a tym samym wpływa na odpowiedni poziom cukru w organizmie. Ma również korzystny wpływ na słuch, bo decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego. Bez wystarczającej ilości wapnia, którego wchłanianie ułatwia . ( wit. D, stają się one porowate i niewiele sprawne. Utrudnia to przekazywanie sygnałów do nerwów przewodzących te wiadomości do mózgu. Oddziałuje także na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty). Na obecność tej witaminy reagują również komórki przytarczyc, jajników, a również niektóre komórki mózgu, mięsień sercowy i komórki sutka.Warto tu wspomnieć, iż obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak piersi, rak prostaty, chłoniak nieziarniczy. Konsekwencje niedoboru witaminy D Brak witaminy D (awitaminoza) skutkuje sporo nieprawidłowości w rozwoju i funkcjonowaniu organizmu: w pierwszej kolejności niedobór witaminy D jest powodem występowania krzywicy u dzieci i młodzieży, a również u dorosłych. Wskutek tej dolegliwości, powstałej na skutek braku fosforu i wapnia, kości ulegają zniekształceniu i osłabieniu, wykrzywiają się pod wpływem ciężaru ciała błyskawicznie rosnącego dziecka. Kości i nadgarstki stają się zwiększone, klatka piersiowa rozpoczyna przypominać pierś gołębia, u dzieci powstają opóźnienia we wzroście zębów. Oprócz tego poci się ono częściej i staje się nadmiernie aktywne. Dlatego także tak istotny jest kontakt dziecka ze światłem słonecznym, a w wypadku jego niedoboru uzupełnianie tej witaminy w pożywieniu i odpowiednich preparatach. U tych ludzi dorosłych, którzy mają utrudniony dostęp do słońca albo spożywają produkty pozbawione witaminy D, może pojawić się rozmiękczenie kości, zwane osteomalacją, które prowadzi do częstych złamań i skrzywień układu kostnego. Niedobór witaminy D u dorosłych sprzyja powstawaniu osteoporozy. Bazuje ona na zmniejszeniu się masy i gęstości kości, co prowadzi do zwyrodnienia układu kostnego wskutek ubywania wapnia z organizmu. Kości stają się porowate, kruche i łamliwe. Chorzy (najczęściej kobiety) mają przy tym zniekształconą sylwetkę. Zbyt mała liczba witaminy D (podobnie jak brak witaminy A) może powodować zapalenie spojówek, a również stany zapalne skóry. Osłabienie organizmu wywołane pomiędzy innymi brakiem witaminy D (a również A i C) prowadzi do zmniejszonej odporności na zaziębienia. Skutkiem niedoboru witaminy D bywa również pogorszenie słuchu. Bez witaminy D robota mechanizmu nerwowego i mięśniowego jest utrudniona, bo klasyfikuje ona odpowiedni poziom wapnia we krwi. Powiększenie ryzyka powstawania chorób nowotworowych może być wywołane również brakiem witaminy D. Osłabienie i wypadanie zębów jest następstwem braku wapnia i fosforu, co jest rezultatem niedoboru witaminy D. Nadmiar także jest szkodliwy Powinniśmy pamiętać o tym, iż . ( wit. D w sporych ilościach jest toksyczna - jeśli spożywa się ją w czterokrotnie większej dawce niż rekomendowana. rezultatem nadmiaru tej witaminy może być biegunka, łatwe męczenie się, wzmożone oddawanie moczu, ból oczu, świąd skóry, bóle głowy, nudności, brak apetytu, a nadmiar wapnia, który osadza się w nerkach, tętnicach, sercu, w uszach i płucach, skutkuje negatywne zmiany w takich organach, a nawet opóźnienie w rozwoju dziecka. U dorosłych powiększa ryzyko zawału, stworzenia miażdżycy i kamicy nerkowej.Należy przy tym jednak wspomnieć, iż długookresowe przebywanie na słońcu nie wywołuje hiperwitaminozy, a więc zbyt dużej ilości tej witaminy, bo organizm sam odpowiednio minimalizuje wtedy jej wytwarzanie. Źródła witaminy D Doskonałym źródłem witaminy D jest tran i oleje rybne, które znajdują się w rybach, takich jak łosoś, tuńczyk, śledź, makrela czy sardynki. Witaminę tę znajdziemy również w mleku (najlepiej wzbogaconym dodatkowo poprzez dodanie tej witaminy), a również w wątrobie, białku jaj i przetworach mlecznych, takich jak ser, masło czy śmietana. Oczywiście jej liczba zależy od metody przygotowywania tych wytwórów, jej przechowywania, warunków jej przewożenia, a nawet od tego, czy krowy będące "producentkami" mleka miały odpowiedni dostęp do słońca.Jak już jednak wspomnieliśmy, . ( wit. D jest jedną z nielicznych witamin, których nie musimy dostarczać w pożywieniu; organizm sam może produkować witaminę D pod wpływem promieni słonecznych, które przedostają się do naszej skóry. Naukowcy twierdzą, iż dziesięć min. słonecznej kąpieli każdego dnia w okresie letnich miesięcy zapewnia odpowiednią dawkę tej witaminy na cały rok. Należy tu jednak brać pod uwagę indywidualne zapotrzebowania, na przykład to, iż dzieci potrzebują więcej witaminy niż dorośli, a ponadto - iż wspólnie z wiekiem minimalizuje się umiejętność organizmu do wytwarzania tej witaminy pod wpływem promieni ultrafioletowych. Również osoby znajdujące się w zanieczyszczonym środowisku mają mniejsze szanse na odpowiednią liczba witaminy D w organizmie. Podobnie ci, którzy mają ciemną karnację, muszą otrzymywać więcej witaminy D, bo ich cera odbija promienie słoneczne. Kolekcja Nazwa witaminy . ( wit. D Nazwa chemiczna kalcyferol, ergokalcyferol, cholekalcyferol Rola w organizmie - umożliwia wchłanianie wapnia i fosforu - wpływa na kształtowanie się kości i zębów- działa korzystnie na mechanizm nerwowy i mięśniowy- łagodzi stany zapalne skóry- klasyfikuje wydzielanie insuliny- wspomaga komórki szpiku kostnego spełniające funkcje obronne- zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych- ma wpływ na działanie komórek przytarczyc, jajników, komórek mózgu, mięśnia sercowego, sutka Konsekwencje niedoboru (awitaminozy) krzywica u dzieci i młodzieży, rozmiękczenie kości (osteomalacja) i osteoporoza u dorosłych, złamania, skrzywienia i zwyrodnienia układu kostnego, zniekształcenie sylwetki, złe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, zapalenie spojówek, stany zapalne skóry, osłabienie organizmu i pomniejszenie odporności, pogorszenie słuchu, osłabienie i wypadanie zębów, powiększenie się ryzyka powstawania komórek nowotworowych Konsekwencje nadmiaru (hiperwitaminozy) nadmiar wapnia w organizmie, biegunka, łatwe męczenie się, wzmożone oddawanie moczu, ból oczu, świąd skóry, bóle głowy, nudności, brak apetytu, zakłócenia w funkcjonowaniu nerek, tętnic, serca, płuc, uszu, negatywne zmiany w takich organach, opóźnienia w rozwoju dziecka, stworzenie ryzyka zawału, miażdżyca, kamica nerkowa Źródła występowania tran i oleje rybne, ryby (łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki), wątroba, białko jaj, mleko i przetwory mleczne: ser, masło, śmietana Czy wiesz, iż... Gdy spożywasz produkty z witaminą D, dodawaj choćby małą liczba tłuszczu, bo ułatwiasz w ten sposób wchłanianie tej witaminy. Syntezę witaminy D umożliwia również kwas pantotenowy, a więc . ( wit. B3. . ( wit. D wpływa na obecność cynku w organizmie, co działa korzystnie na nerki osób poddawanych dializie. Mieszkańcy miast, narażeni na spore zanieczyszczenia w atmosferze, powinni spożywać więcej witaminy D. Osoby pracujące w nocy, zasłaniające ciało długim ubiorem ( na przykład zakonnicy), ograniczający kontakt ze słońcem powinni zwiększyć spożycie witaminy D. Dzieciom, które nie piją mleka, zaleca się powiększone dawki witaminy D. Osoby, które przyjmują leki przeciwdrgawkowe, mają powiększone zapotrzebowanie na witaminę D. Ludzie ciemnoskórzy i ci, którzy mieszkają w klimacie umiarkowanym, potrzebują więcej witaminy D niż inni
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.