Objawy DIETA KOBIETY W CIĄŻY przyczny. Czym jest ma wielki wpływ nie tylko na przebieg ciąży, lecz.

Czy pomocne?

Dieta kobiety w ciąży leczenie

Definicja DIETA KOBIETY W CIĄŻY: Sposób żywienia kobiet przed ciążą i w okresie jej trwania ma wielki wpływ nie tylko na przebieg ciąży, lecz również na zdrowie dziecka. Kobiety planujące macierzyństwo powinny więc znać zasady właściwego odżywiania się.Już przed planowaną ciążą należy się do niej przygotować, wprowadzając odpowiednie zmiany w sposobie żywienia i trybie życia. Niezbędne jest urozmaicanie jadłospisu i korzystanie z jak największej ilości różnych wytwórów - w ten sposób znacząco zmniejszy się ryzyko wystąpienia niedoborów składników odżywczych. Dla rozwoju płodu głównymi składnikami odżywczymi są: kwas foliowy, żelazo, jod, cynk i konieczne nienasycone kwasy tłuszczowe. Dlatego także wszystkie te składniki muszą być dostarczane w odpowiedniej ilości wspólnie z pożywieniem.Planując ciążę należy w pierwszej kolejności zabezpieczyć się przed niedoborem kwasu foliowego, należącego do witamin z gatunku B. Groźne są jego niedobory nie tylko w okresie ciąży, lecz również przed zapłodnieniem. Naukowcy stwierdzili gdyż, iż niskie spożycie kwasu foliowego skutkuje powiększone ryzyko urodzenia dziecka z wrodzoną wadą układu nerwowego i liczne komplikacje w przebiegu ciąży. Wady te powstają bardzo inicjalnie, ponieważ już na przełomie 3. i 4. tygodnia ciąży, kiedy przyszła kobieta najczęściej nie jest jeszcze świadoma swojego stanu. Dlatego tak istotne jest, by każda kobieta przed zajściem w ciążę skontaktowała się przedtem ze swoim lekarzem w kwestii przyjmowania preparatów kwasu foliowego. Powinna również spożywać więcej wytwórów będących jego dobrym źródłem.na skutek dużego zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne, przy powiększonym tylko o 300 kcal zapotrzebowaniu na energię, mogą u kobiety w ciąży wystąpić niedobory niektórych składników odżywczych. Szczególnie groźny może być niedobór żelaza, wapnia, cynku, jodu i witaminy E, C i beta-karotenu. Wówczas doktor może zalecić - oprócz racjonalnego odżywiania się - dodatkowe wykorzystywanie preparatów witaminowo-mineralnych.Warto dodać, iż w trakcie ciąży groźne mogą być nie tylko niedobory różnych składników, lecz również nadmiary, w szczególności witaminy A i D. Powstają one najczęściej w konsekwencji nadmiernej suplementacji diety preparatami witaminowymi (na przykład w trakcie korzystania równocześnie z kilku rodzajów preparatów witaminowo - mineralnych). Należy więc jeszcze raz podkreślić, iż wykorzystywanie i dawkowanie tego rodzaju preparatów powinno być ustalone poprzez lekarza prowadzącego ciążę.istotnym zagadnieniem przed i w okresie ciąży jest również odchudzanie się. Aktualnie sporo kobiet dba o własną sylwetkę, stosując różnego rodzaju diety odchudzające, regularnie źle zbilansowane i prowadzące do niedoborów składników odżywczych. Dlatego także nie należy się odchudzać nie tylko w okresie ciąży, lecz również krótko przed jej początkiem. Stwierdzono gdyż, iż kobiety, które za niewiele przybywają na wadze, regularnie rodzą dzieci z małą masą urodzeniową.w momencie ciąży przybieranie na wadze jest jak w najwyższym stopniu prawidłowym zjawiskiem. Jednakże wzrost masy ciała w okresie całej ciąży nie może przekroczyć rekomendowanych norm. w trakcie ciąży organizm kobiety potrzebuje większej ilości energii i składników odżywczych. W tym okresie znacznie powiększa się zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, nawet o 50-100%. Z kolei kaloryczność dziennej racji pokarmowej powinna być powiększona jedynie o 300 kcal. Główne zasady diety Posiłki należy urozmaicać. Nie ma gdyż takiego produktu, który zawierałby wszystkie konieczne składniki odżywcze (a jest ich ok. 60!). Im większa różnorodność posiłków, tym większe korzyści zdrowotne. Pieczywo białe powinno się zastąpić pieczywem razowym. Chleb żytni razowy ma około 3-5 razy więcej składników mineralnych niż pieczywo jasne, jest również bogatszy w witaminy i błonnik pokarmowy. Trzeba pamiętać o dwukrotnym zwiększeniu ilości żelaza w diecie. Kobieta w ciąży powinna więc dwa razy na dzień jeść mięso, drób albo wędlinę (zaleca się chude gatunki). by poprawić przyswajanie żelaza, należy spożywać z każdym posiłkiem warzywa i owoce bogate w witaminę C. Nie wolno również zapominać o rybach - są one świetnym źródłem wartościowego białka. Zaleca się dodawanie do surówek olejów roślinnych - co najmniej łyżkę stołową na dzień. Oleje te zawierają konieczne nienasycone kwasy tłuszczowe, potrzebne do prawidłowego przebiegu ciąży. Niezbędne jest powiększenie spożycia mleka i wytwórów mlecznych. Są one bardzo istotne dla kobiety i dziecka, gdyż zawierają wapń, witaminę B2, B12 i pełnowartościowe białko. Warto pamiętać, iż produkty o obniżonej zawartości tłuszczu ułatwiają utrzymanie odpowiedniej wagi ciała. Powinno się spożywać przynajmniej 1 kg na dzień warzyw i owoców, które są najwspanialszym źródłem witamin i składników mineralnych. Nie wolno pić alkoholu, trzeba także ograniczyć picie mocnej kawy. Spożywanie alkoholu w trakcie ciąży powiększa ryzyko małej masy urodzeniowej dziecka i poronienia. To samo niebezpieczeństwo stwarza kawa. istotne dla przyszłych matek 1. Jeśli nie chorowałaś na różyczkę, powinnaś pamiętać o szczepieniu ochronnym - co najmniej na 2 miesiące przed planowaną ciążą. Unikaj kontaktu z chorymi na różyczkę w trakcie ciąży, bo infekcja może wywołać wady wrodzone płodu. 2. Planując ciążę, skontaktuj się ze swoim lekarzem w kwestii stosowania preparatów kwasu foliowego. Może to zapobiec wielu komplikacjom w przebiegu ciąży. 3. ..w momencie okołokoncepcyjnym i w trakcie ciąży unikaj zażywania leków bez ważnych wskazań lekarskich. 4. Rzuć palenie - zmniejszysz wówczas ryzyko zbyt wczesnego porodu albo małej masy urodzeniowej dziecka. 5. w trakcie ciąży pamiętaj o regularnych wizytach u ginekologa i rekomendowanych badaniach kontrolnych. 6. Dbaj o siebie, wypoczywaj, lecz nie leniuchuj. Wiele spaceruj, uprawiaj wskazaną gimnastykę. Zawartość kwasu foliowego w wybranych produktach spożywczych (mg/100 g produktu) - wg prof. Ś. Ziemlańskiego: otręby pszenne (258) wątroba (219-364) szpinak (155) bób (130) kalafior (120) brokuły (90) brukselka (88-170) groch (87) szparagi (75-175) jajko (70) chleb pszenny pełnoziarnisty (39) papryka (37) sałata (33) banany (28 - 36) pomarańcze (24) sery (16) mleko krowie (5-12)
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.