Objawy DIETA LUDZI STARSZYCH przyczny. Czym jest fizyczną i umysłową.mechanizm starzenia się.

Czy pomocne?

Dieta ludzi starszych leczenie

Definicja DIETA LUDZI STARSZYCH: Właściwe odżywianie pozwala zachować dłużej sprawność fizyczną i umysłową.mechanizm starzenia się organizmu jest nieuchronny. Regularnie możemy jednak sprawić, by postępował on wolniej i dlatego dłużej zachować sprawność zarówno fizyczną, jak i umysłową. Wielu naukowców dowodzi, iż organizm ludzki jest przystosowany do osiągnięcia 110-120 lat życia. Dlaczego jednak tak niewielu osobom udaje się dożyć sędziwego wieku? Wynika to z błędów popełnianych poprzez człowieka już w młodości, a dotyczących między innymi złego odżywiania.Nawet po 60. roku życia nie jest jeszcze za późno, by dokonać odpowiednich zmian w codziennym życiu i dlatego poprawić jego jakość.Problem ten będzie dotyczył coraz większej populacji, bo przewiduje się, iż w latach 1990-2010 liczba osób w wieku poprodukcyjnym w Polsce zwiększy się z 4,9 mln do 5,8 mln osób. Jak się zmieniamy W starszym wieku dochodzi do wielu zmian w funkcjonowaniu organizmu. Mniej wydajnie pracuje układ pokarmowy (pomniejszenie wydzielania soków trawiennych, zahamowanie ruchów robaczkowych), co może powodować częste występowanie niestrawności, biegunek albo zaparć. Maleje również odporność organizmu, dlatego tak bardzo groźne w starszym wieku mogą być infekcje. Negatywne zmiany zachodzą również w układzie kostno-szkieletowym, gdzie następują zaburzenia w gospodarce wapniowo-fosforowej prowadzące do zrzeszotnienia kości zwanego osteoporozą. Zmiany nie omijają również układu krążenia i dotyczą w pierwszej kolejności wzrostu ciśnienia tętniczego i straty elastyczności tętnic, która może być wywołana poprzez miażdżycę. Inne potrzeby Zapotrzebowanie na składniki odżywcze nie minimalizuje się radykalnie z wiekiem. U ludzi starszych regularnie obserwuje się ich niedobory, które mogą być wywołane: niedokładnym rozdrabnianiem pokarmów, gorszą robotą przewodu pokarmowego, zmniejszeniem łaknienia w wyniku osłabienia zmysłu powonienia i smaku, niechęcią do przygotowywania posiłków tylko dla siebie.Po przejściu na rentę albo emeryturę minimalizuje się aktywność życiowa. Przez wzgląd na tym powinno nastąpić obniżenie kaloryczności diety, co pomoże zachować poprawną masę ciała. Częstym problemem osób starszych, w szczególności kobiet, jest osteoporoza. Ponad 40.-50. roku życia rozpoczyna się fizjologiczna strata masy kostnej, oceniana u zdrowych na około 1% rocznie. U kobiet po menopauzie i u osób predysponowanych do osteoporozy ta prędkość może być znacząco większa i przekraczać 3-5% rocznie. Chociaż zapotrzebowanie na wapń w starszym wieku jest takie samo jak u młodych osób, to jednak .mechanizm przyswajania wapnia z pożywienia jest mniejszy i dlatego powinno się go więcej dostarczać. Mniejsze przyswajanie wynika z zaburzeń metabolizmu witaminy D, koniecznej do prawidłowego wchłaniania wapnia, i z braku estrogenów u kobiet po menopauzie (wtedy stopień przyswajania wapnia minimalizuje się o 10%).najwspanialszym źródłem wapnia jest mleko i przetwory mleczne. Osoby z nietolerancją laktazy mogą zastąpić mleko napojami mlecznymi fermentowanymi (jogurtem, kefirem albo mlekiem acydofilnym), które zwykle nie powodują niekorzystnych symptomów ze strony przewodu pokarmowego, albo stosować preparaty laktazy (dostępne w aptekach). Laktaza jest enzymem, odpowiedzialnym za trawienie cukru mlecznego - laktozy. Jego brak w przewodzie pokarmowym w starszym wieku skutkuje kłopoty z trawieniem mleka. Preparat laktazy należy zażyć bezpośrednio przed planowanym posiłkiem zawierającym mleko.sporo badań wskazuje, iż nawet u zdrowych starszych osób posiłki tłuste nie są tolerowane tak dobrze jak u osób młodych. Dlatego normy zalecają, by dieta osób po 60. roku życia dostarczała mniej niż 25% energii z tłuszczu. Główne zasady diety Zaleca się, by kobiety po 60. roku życia zwiększały dzienne spożycie wapnia do 1100 mg. Trzeba zadbać o to, by w diecie nie zabrakło witaminy D. Ludzie starsi rzadko korzystają ze słońca, czyli w ich skórze wit. D nie jest syntetyzowana w wystarczającej ilości. Źródła witaminy D w żywności to w pierwszej kolejności tłuste ryby (śledź, makrela, tuńczyk), mleko o zawartości tłuszczu ponad 1,5%, tran. W niektórych sytuacjach doktor może zlecić dodatkowe zażywanie preparatów witaminy D. Należy również pamiętać o witaminach antyoksydacyjnych - C, E i beta-karotenie. Ich niedobory mogą przyspieszać mechanizmy starzenia się organizmu i zwiększać podatność na takie dolegliwości jak nowotwory i miażdżyca. wit. E ponadto zapobiega zmianom zwyrodniającym. Witaminę C i beta-karoten możemy znaleźć w warzywach i owocach, z kolei witaminę E w olejach roślinnych i margarynach. Spośród składników mineralnych zwracajmy uwagę na odpowiednią liczba potasu, żelaza i magnezu, których niedobory regularnie występują w starszym wieku. Posiłki urozmaicone i atrakcyjne wizualnie mają ważne znaczenie w pobudzaniu osłabionego apetytu. Wskazane jest unikanie potraw ciężko strawnych, które długo zalegają w żołądku. Dlatego raczej nie poleca się smażenia jako sposoby kulinarnej. Zdecydowanie lepsze jest gotowanie, duszenie bez obsmażania albo pieczenie w folii. W codziennym jadłospisie powinny się znaleźć produkty mleczne, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce i chude mięsa i przetwory mięsne. Ograniczyć warto cukier i słodycze z racji na występującą u większości osób starszych obniżoną tolerancję glukozy. W wielu sytuacjach dieta powinna być ustalana indywidualnie z racji na ewentualne dolegliwości czy także istniejącą nadwagę albo niedożywienie. Jadłospis 1 Jadłospis 2 I śniadanie I śniadanie Płatki owsiane na mlekuChleb razowy z margaryną,wędliną drobiowąSurówka z pomidora i papryki Ser biały chudyze szczypiorkiem,rzodkiewkamiKajzerka z margarynąHerbata z mlekiem II śniadanie II śniadanie Kefir z grahamkąMandarynka BananJogurt z mŸsli Obiad Obiad Zupa jarzynowaPulpeciki cielęcew warzywach z ryżemBuraczki duszoneSok owocowy Barszcz ukraińskiRyba pieczona w foliiZiemniaki purŽeSurówka z kapusty,marchewki i olejuSok owocowy Podwieczorek Podwieczorek Jabłko pieczone Pomarańcza Kolacja Kolacja Chleb razowyMakrela wędzonaSałata z olejemHerbata Chleb razowyz margaryną,Parówka cielęcaTarta marchewz jabłkiemWoda mineralna
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.