Objawy MASŁO CZY MARGARYNA przyczny. Czym jest ciągu jest dla wielu osób niejasny.aktualnie na.

Czy pomocne?

Masło czy margaryna leczenie

Definicja MASŁO CZY MARGARYNA: Problem wyboru tłuszczu do smarowania pieczywa w dalszym ciągu jest dla wielu osób niejasny.aktualnie na rynku są trzy fundamentalne rodzaje tak zwany smarowaczy: masło, margaryny i mieszanki masła z margaryną (miksy i masełka).Masło jest pozyskiwane ze śmietany z mleka krowiego. Masło śmietankowe wytwarza się z nieukwaszonej śmietany, z kolei śmietana przeznaczona do produkcji masła wiejskiego jest niepasteryzowana i samoistnie dość silnie ukwaszona.Margaryna jest emulsją jadalnych tłuszczów roślinnych zmieszanych z wodą albo mlekiem, z dodatkiem substancji polepszających smak, wartość odżywczą i przedłużających moment trwałości. Zbliżony do masła smak margaryna zawdzięcza ukwaszeniu mleka dodawanego w trakcie produkcji. Zdrowe czy nie? Kaloryczność "smarowaczy" zależy od zawartości tłuszczu. Masło śmietankowe zawiera ok. 74% tłuszczu i dostarcza 659 kcal/100 g, a masło ekstra 82,5% tłuszczu i co za tym idzie - większą liczba energii: 735 kcal. Zawartość tłuszczu w margarynach jest bardzo zróżnicowana (i uzależniona od receptury produkcji), waha się od 45% do 80%.Wśród margaryn możemy więc znaleźć takie, które dostarczają tyle samo energii co masło, jak również takie, które są o sporo mniej kaloryczne.O właściwościach zdrowotnych masła i margaryny decyduje skład tłuszczu. Przewarzająca część, ponieważ aż ok. 50% kwasów tłuszczowych aktualnych w maśle, stanowią nasycone kwasy tłuszczowe, charakterystyczne właśnie dla tłuszczów pochodzenia zwierzęcego; 34-35% stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a 5,6% - wielonienasycone kwasy tłuszczowe.W margarynach te proporcje są zupełnie odmienne. Przykładowy skład procentowy, to na przykład kwasy tłuszczowe nasycone - 22,3%, jednonienasycone - 55,8%, a wielonienasycone - 21,8%. Jaki tłuszcz? Stwierdzono, iż nasycone kwasy tłuszczowe wpływają na przyrost poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie - zwiększają ryzyko zachorowania na miażdżycę i dolegliwości układu krążenia. Kwasy tłuszczowe nienasycone, zarówno jedno-, jak i wielo-, chronią nas przed postępem chorób serca.Jeszcze kilka lat temu, gdy przewarzająca część margaryn była wytwarzana sposobem uwodornienia, zawierały one wiele tak zwany kwasów tłuszczowych trans, powstających w procesie produkcji. Kwasy te wykazywały działanie fizjologiczne zbliżone do nasyconych kwasów tłuszczowych - działały więc niekorzystnie. ..aktualnie, gdy została już zmieniona sposób produkcji, przewarzająca część margaryn przeznaczonych do smarowania pieczywa nie zawiera w ogóle kwasów trans albo tylko ich śladowe ilości.Nieco gorzej jest z margarynami kostkowymi przeznaczonymi do pieczenia, dlatego nie należy ich korzystać do smarowania pieczywa.następnym argumentem przemawiającym na korzyść margaryny to jest, iż nie zawiera ona cholesterolu. W maśle związek ten występuje w ilości 220-250 mg/100 g produktu.Zaletą masła natomiast jest naturalne występowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, szczególnie A i D. Istnieje dość powszechny mit, iż z racji na zawartość witaminy A masło jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Nie to jest jednak prawda, bo na wzrok wpływa podaż tej witaminy w całym pożywieniu, a nie tylko w maśle. Witaminę tę możemy znaleźć na przykład w produktach mlecznych i w warzywach i owocach, które zawierają wiele beta-karotenu, a więc prowitaminy A. Należy również wspomnieć, iż margaryny stołowe są wzbogacane w witaminy A, D co najmniej do poziomu takiego, na jakim są one obecne w maśle, i zawierają witaminę E pochodzącą z olejów roślinnych służących do produkcji. Miksy i masełka Warto jeszcze wspomnieć o tłuszczach mieszanych, czyli tak zwany miksach albo masełkach. W produktach tych część tłuszczu mlekowego została zastąpiona utwardzonymi tłuszczami i olejami roślinnymi. Charakteryzują się one niższą niż masło zawartością nasyconych tłuszczów i cholesterolu, a równocześnie większym poziomem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, co jest ich zaletą. Tłuszcze te są więc korzystniejsze dla zdrowia niż masło. A może nie smarować? Smarowanie pieczywa w ogóle nie jest niezbędne. Wystarczającą liczba składników odżywczych dostarczanych poprzez "smarowacze" możemy znaleźć we wszystkich produktach, które wchodzą w skład naszej dziennej racji pokarmowej
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.