Leczenie Jak pokonać nieśmiałość przyczyny. Co znaczy skoncentrowanie na własnej osobie i.

Czy pomocne?

100% pozytywne
2 głosy

Jak pokonać nieśmiałość?

Definicja z ang. How to overcome shyness, z niem. Wie zu überwinden Schüchternheit.

Co to znaczy: Są różne przyczyny nieśmiałości a mianowicie: brak pewności siebie, zbytnie skoncentrowanie na własnej osobie i posiadanie opinii osoby nieśmiałej. Brak pewności siebie w najwyższym stopniu się uwidacznia pośród nastolatków. Regularnie takie osoby uważają się za gorsze od swoich rówieśników, mają o sobie niskie mniemanie i nie wierzą we swoje siły. Osoby zbyt skoncentrowane na sobie uważają, iż wszystko co robią, robią źle. Bardzo ciężko jest im przebywać w większej grupie osób. Wydaje im się, iż są wciąż obserwowane i oceniane. Boją się wykonać ruchu, gestu albo odezwać się na głos gdyż myślą, iż ktoś będzie się z nich śmiać. Także jedną z przyczyn nieśmiałości jest etykieta osoby "nieśmiałej". Jeżeli ktoś uważa nas za osobę nieśmiałą, podświadomie staramy się spełniać jego oczekiwania i zachowujemy się w taki a nie inny sposób. To są podstawowe 3 przyczyny nieśmiałości. Pomimo, że każdy z powodów jest inny, sposoby walki z nieśmiałością są bardzo podobne. Poniżej znajdziesz kilka kroków, które pomogą ci zwalczyć nieśmiałość.
krok 1
Zrozum własną nieśmiałość
Postaraj się zrozumieć dlaczego jesteś osobą nieśmiałą i jak ta nieśmiałość objawia się w twoim życiu. Jakie sytuacje wyzwalają u ciebie uczucie nieśmiałości? Co wówczas czujesz i na czym się koncentrujesz?
krok 2
Stań się świadomy swojej nieśmiałości i zdaj sobie sprawę z tego, iż świat w ogóle na ciebie nie patrzy
Oprócz tego, większość ludzi jest zbyt zajęta, by patrzeć na siebie czy na kogokolwiek innego. Zamiast przyglądać się sobie oczami innych ludzi stań się świadomy swojego wnętrza. Postaraj się określić i zrozumieć co sprawia, iż jesteś osobą nieśmiałą. Zdobycie tej wiedzy będzie pierwszym krokiem ku zmianom i poprawy życia.
krok 3
Określ własne silne strony
Każda osoba na świecie ma jakieś unikalne cechy i metody wyrażania siebie. Istotne jest, by siebie w pełni poznać i zaakceptować zarówno własną osobę jak i to co robimy – nawet wówczas jeżeli nasz wygląd albo sposób zachowania różni się od normy. Pamiętaj, iż jeżeli każdy byłby taki sam, to świat byłby bardzo nudnym miejscem.
Znajdź te rzeczy, w których jesteś dobry i się na nich skoncentruj. Dzięki poznaniu swoich zalet możesz pomóc sobie zaakceptować własną osobę i zwiększyć pewność siebie i swoją samoocenę.
Zrozum, iż każda właściwość unikalna, nawet jeżeli myślisz, iż jest zła, daje ci pewne korzyści. Przykładowo Ania jest osobą spokojną, która lubi spędzać czas w pojedynkę. Zauważyła, iż dlatego potrafi lepiej słuchać niż inni, i zapamiętuje więcej z każdej rozmowy.
krok 4


kochaj siebie

Naucz się kochać siebie
Zacznij siebie dowartościowywać i lubić swój własny sposób bycia. Napisz do siebie list miłosny, rób rzeczy, które ci sprawiają przyjemność, bądź wdzięczny za własne ciało i wrodzone umiejętności, spędź trochę czasu na poznawaniu siebie.
krok 5
Niezgodność z wizerunkiem
Próaby bycia takim samym jak inni ludzie są bardzo wyczerpujące i niezbyt zabawne. Zrozum, iż dobrze jest być innym. Gwiazdy, kreują wizerunek osoby chłodnej, wyniosłej, czasami nieco niebezpiecznej albo nawet nieporadnej. Przyjmij do informacje, iż może nie nigdy nikt nie będzie cię postrzegał jako gwiazdy czy "najfajniejszej" osoby w szkole, jednak czy chciałbyś kimś takim być? Raczej nie.
Oprócz tego, bycie popularnym nie jest równoznaczne z byciem szczęśliwym. Bycie sobą pozwala ci zachować wolność. Nie musisz się nikomu podporządkowywać ani nikogo naśladować. Jesteś wolny gdyż jesteś sobą.
krok 6
Skup się na innych
Zamiast skupiać się na swojej nieporadności w życiu towarzyskim skup się na innych ludziach i na tym co mają do powiedzenia. Zacznij się dowiadywać jacy są inni i co sami o sobie mówią. Możesz próbować odpowiedzieć sobie na pytanie: Co mi się podoba i co lubię w tej osobie?
krok 7


Oddychaj głęboko

Odpędź niepokój przez oddech
Lęk i strach mogą być przytłaczające jeżeli nie nauczysz się nad nimi panować.
Prostym metodą na uspokojenie jest zamknięcie oczu i głębokie oddychanie. Wdech ustami, wydech nosem. Staraj się kompletnie skupić na wdychanym i wydychanym powietrzu.
krok 8
Odpędź niepokój przez ruch
Niepokój i strach są zablokowaną energią, którą należy uwolnić. Możesz to zrobić przez ćwiczenia i inne formy aktywności fizycznej. Ćwiczenia takie jak bieganie czy szybki marsz pomogą oczyścić twój umysł i się zrelaksować. Inną efektywną techniką jest medytacja. Połóż się płasko na plecach. Po kolei napinaj każdy z mięśni zaczynając od palców u nóg na 3-5 sekund, po czym się zrelaksuj. Powtarzaj tak z wszystkimi mięśniami, aż dojdziesz do głowy. Pamiętaj o głębokim i regularnym oddychaniu.
krok 9
Wizualizacja
Wyobrażaj sobie siebie w konkretnej sytuacji w taki sposób w jaki pragniesz. Włącz spokojną, relaksacyjną muzykę, usiądź gdzieś wygodnie, zamknij oczy i wyobraź sobie konkretną scenę, sytuację, której się obawiasz i siebie – takiego jakim chciałbyś być w danym momencie. Jak się czujesz w tej sytuacji? Co słyszysz? Czy coś czujesz? Poruszasz się? Co widzisz? Zaangażuj w to wszystkie zmysły, by dana scena była jak najbliższa rzeczywistości.
krok 10
Afirmacja
W wyrazach kryje się niesamowita energia. To co wielokrotnie sobie powtarzamy, zostaje wysłuchane poprzez nasz umysł, który podświadomie zamienia słowa w rzeczywistość. jeżeli będziemy sobie regularnie powtarzać, iż jesteśmy niezdolni i zbyt nieśmiali to nasze działania potwierdzą te słowa. Odwrotnie, jeżeli będziemy sobie powtarzać, iż jesteśmy zdolni i wspaniali to nasz umysł w to uwierzy, i sprawi, iż słowa zamienią się w rzeczywistość. Pomimo, iż ciężko jest siebie samego oszukać ( by wyraz się spełniło musimy w nie uwierzyć), to zarówno afirmacja jak i wizualizacja są bardzo pomocne w nauce pozytywnego myślenia.
krok 11
Nie unikaj niewygodnych sytuacji
Kiedy uciekasz przed jakąś sytuacją jeszcze bardziej potęgujesz własną nieśmiałość. Zamiast uciekać – stań z wyzwaniem twarzą w twarz. Nie myśl o danej sytuacji jako o wstydliwej, lecz jako o sytuacji umożliwiającej ci rozwój osobisty i możliwość do zaobserwowania własnego zachowania. Odpowiedz na pytania: Dlaczego czuję się w taki sposób? Co skutkuje moje onieśmielenie? Czy może być jakieś inne wytłumaczenie tego co się dzieje ze mną?
krok 12
Zaakceptuj niepowodzenie
Zaakceptuj sposobność, iż ty albo to co mówisz zostanie odrzucone i nie bierz sobie tego do serca. Pamiętaj, iż nie jesteś sam – każdy z nas doświadcza co pewien czas odrzucenia. Każde niepowodzenie jest częścią życia jak również częścią procesu uczenia się. Klucz tkwi w tym, jak traktujemy owe porażki. Zanim coś zrobisz zapamiętaj:
Nigdy nie bierz do serca niepowodzeń i nie traktuj ich osobiście. To nie była twoja wina. Akurat wydarzenia nie potoczyły się po twojej myśli.
Skorzystaj z lekcji – czego się nauczyłeś? Każde niepowodzenie i każda przypadek czegoś nas uczy. Dzięki tym lekcjom stajesz się lepszą i silniejszą osobą. Nic nie jest stracone o ile będziesz potrafić właściwie wyciągnąć wnioski z każdej zaistniałej sytuacji. Spójrz na te lekcje jak na błogosławieństwo.
Naprzód. Zauważ, iż jeżeli zaczynasz się nad sobą użalać przestajesz się poruszać

naprzód. Nic nigdy dobrego nie wyniknęło z rozpaczania i użalania się. Jak tylko to zrozumiesz, zdasz sobie również sprawę z tego, jak sporo tracisz energii na nic. Wstań, otrzep się i ruszaj dalej. Próbuj, próbuj i jeszcze raz próbuj – nareszcie to się opłaci.
krok 13
Porzuć perfekcjonizm
Zazwyczaj porównujemy się z w najwyższym stopniu popularnymi osobami z naszego otoczenia albo ze znanymi postaciami z TV. Stawiamy sobie za wysoko poprzeczkę zaczynając się porównywać z ludźmi całkiem odmiennymi od nas. Mamy w głowie wizję jakiegoś wyglądu czy zachowania – kompletnie odmiennego od nas, i oczekujemy, iż my sami tacy właśnie będziemy. Później okazuje się, iż jednak wyglądamy i zachowujemy się inaczej, nie pasujemy do tego obrazu i zaczynamy się obwiniać i winić za to, iż jesteśmy nieudacznikami. Problem polega właśnie na tym, iż stwarzamy w wyobraźni obraz kogoś innego a nie nasz. Pozbądź się tego obrazu osoby idealnej i stwórz wizję siebie.
krok 14
Wyrzecz się nieśmiałości
Przestań myśleć o sobie jako o osobie nieśmiałej. Ty to ty, ty jesteś osobą wyjątkową i piękną. Czy nie możesz tego zwyczajnie zaakceptować?
krok 15


metody na nieśmiałość

Praktykuj zdolności interpersonalne
Podobnie jak wszystkie inne zdolności, zdolności interpersonalne możesz nabyć przez praktykę i doświadczenia. Im więcej będziesz ćwiczyć tym łatwiej będzie ci się poruszać w towarzystwie i będziesz się pewniej czuć.
krok 16


Rób to czego się obawiasz. Stawiaj się regularnie w trudnych dla ciebie przypadkach.

Praktykuj bycie w niewygodnej sytuacji
Czasami mamy wysokie zdolności interpersonalne jednak cierpimy na brak pewności siebie i żyjemy w ciągłym strachu przed niepowodzeniem. jeżeli regularnie będziesz znajdować się w niewygodnej sytuacji znieczulisz całkiem swój strach i obawy. Po pewnym czasie zaczniesz się zastanawiać co właściwie było w tym takiego strasznego i czego się obawiałeś. Za pierwszym razem może to być nieco trudne jednak po kilkunastu próbach będziesz się już śmiać i cieszyć.
krok 17
Trzy pytania
W czasie spotkań towarzyskich kiedy zaczniesz czuć zdenerwowanie i niepewność zadaj sobie trzy pytania. W ten sposób odwrócisz od siebie bardziej destruktywne myśli. Pytania wypowiadaj jak mantrę: Czy oddycham? Czy jestem zrelaksowana? Czy poruszam się z gracją?
krok 18
Co jest dla ciebie?
Prawie każdy lubi chodzić po pubach i klubach. Zrozum co jest dla ciebie dobre a następnie znajdź ludzi i różne sposoby spędzania czasu wolnego przy których będziesz czuć się komfortowo. Nie musisz robić tego co każdy.
krok 19
Skup się na danym momencie
jeżeli z kimś rozmawiasz nie myśl o tym jak wyglądasz, skup się na wyrazach i żyj nimi. W tym momencie liczą się tylko słowa, ich ton i ekspresja.
krok 20


zapisuj sukcesy w notatniku

Zapisuj w notatniku własne sukcesy
Teraz musisz stopniowo zacząć zdawać sobie sprawę ze tego, iż się zmieniasz i stopniowo przestajesz być nieśmiałą osobą. Popatrz się na własne sukcesy jak na osiągnięcia kogoś innego i zdaj sobie sprawę, iż stajesz się osobą dowartościowaną i pewną siebie.
Skomentuj, zadaj pytanie lekarzowi:
Opinie, pytania i komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.